Lyssna

Medverkande

Det är många som deltar i höstens stora körverk; fyra solister, två körer och en symfoniorkester under ledning av dirigent och körledare. Här följer en presentation.

Halmstads Oratoriekör 

Körtraditionen i S:t Nikolai är lång och omfattande. År 1900 startade Felix Körling S:t Nikolaikören och 1943 startade Sven Welin Oratoriekören, en utökning av antalet medlemmar i S:t Nikolaikören, för att vid en årlig konsert i påskveckan kunna framföra några av de större standardverken för kör och orkester. Även en Mässa och ett Requiem av Welin framfördes. 1974 tillträdde Paul Tufvesson en ny musikertjänst i S:t Nikolai vilket också innebar en utveckling av musikverksamheten i sin helhet och från 1984 har Oratoriekören gett två produktioner varje år, en på våren och en på hösten.  Under 80-talet och framåt har det framförts även stora verk som t. ex. Brahms Ein Deutches Requiem, Dvoraks Stabat Mater, Mozarts Grosse Messe och Webbers Requiem. Denna viktiga och rika konsert– och körtradition leddes vidare av Ulric Andersson åren 2007–2012, och då framfördes bl.a. Verdis stora Requiem i samarbete med Falkenbergs motettkör. Från hösten 2013 är Anders Wilhelmsson ledare av kören. Sedan dess har kören framfört bl.a. Förklädd Gud av L-E. Larsson, Johannespassionen av J. S. Bach, Messias av G. F. Händel, The Peacemakers av K. Jenkins, Son of God mass av J. Whitbourn, Missa Sancti Josephi av J. D. Zelenka, J. Haydens Skapelsen, The Armed Man av K. Jenkins och Ein Deutsches Requiem av Brahms. Det senaste verken kören framförde 2024 var Magnificat av J. Rutter och Requiem av Matthew Coleridge.

Christianstads Motettkör

Christianstads Motettkör bildades 1863 och är därmed är en av Sveriges äldsta körer. Kören är en fristående förening med ett 40-tal medlemmar och leds sedan 2003 av Lena Ekman Frisk, universitetslektor i körsång/körledning vid Musikhögskolan i Malmö. Körens repertoar präglas av stor variationsrikedom med både sakral och profan musik – både traditionella jul- och vårkonserter och större samarbeten med Christianstads Symfoniker. Några exempel är The Armed Man (Jenkins) 2008, Requiem (Mozart) 2015, Messa di Gloria (Puccini) 2017, Magnificat (Rutter) 2022 och Carmina Burana (Orff) 2023. I januari 2025 samarbetade Motettkören med Drottningholms Barockensemble och framförde Bachs Juloratorium, alla sex delarna.  Bland körens profana projekt kan nämnas jazz med pianisten Kjell Edstrand, spanska toner med gitarristen Claes Ottelid samt Folkligt & Fint, ett folksång och dans-projekt med Ek Familjeband. Christianstads Motettkör har deltagit i flera internationella körtävlingar exempelvis våren 2018 i Gdansk, Polen, där kören fick ett silverdiplom. Hösten 2013 utsågs kören till mottagare av Kristianstadsbladets Kulturpris.

Halmstads Symfoniorkester

Halmstad är en musikstad med många musicerande personer. Vi som har bildat den här föreningen har länge haft en dröm om att forma Halmstads Symfoniorkester. När Kulturhuset Najaden blev verklighet öppnades möjligheten, 25 januari 2020 hade vi vår premiärkonsert för fulla hus. Vår modell är hämtad från andra orkestrar, som Lunds Stadsorkester, Gislaveds Symfoniorkester och Borås Symfoniorkester. I de kommunerna ser vi ett brett samarbete mellan ideella krafter, näringslivet och kommunen. Vi vill verka för ett sådant samarbete här i Halmstad. Vi välkomnar er till våra konserter och hoppas att ni vill vara med på vår resa!

Erik Jakobsson

Dirigent, violinist, pianist och organist. Född och uppvuxen i Ludvika. Studier i Stockholm hos pianisten Ester Bodin och violinisten Josef Grünfarb. Därefter hos professor Tutter Givskov på Det Jyske Musikkonservatoriet i Århus med avslutande diplomexamen 1986. Efterföljande violinstudier på akademien i Prag och hos Berliner Filharmonikernas konsertmästare, Leon Spierer. Efter ett kort uppehåll i London med engagemang i bl.a. National Symphony Orchestra och Scottish Chamber Orchestra bosatte sig Erik Jakobsson 1991 i Köpenhamn, där han primärt arbetade som violinist i köpenhamnska orkestrar, huvudsakligen i DR Symfoniorkester. Dirigentkarriären inleddes med masterclasses hos Jorma Panula efterföljt av studier hos professor Giancarlo Andretta på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med start 2009. Han har dirigerat danska och svenska orkestrar såsom Själlands Symfoniorkester, Randers Kammerorkester, Helsingborgs och Norrköpings symfoniorkester och Värmlandsoperans orkester. Han har varit assisterande dirigent på Det Kongelige Teater, och 2008-11 var Erik Jakobsson dirigent, kormästare och repetitör på Opera på Skäret. 2011 var han dirigent på en omfattande danmarksturné av Operaen i Midten´s uppsättning av La Bohème. Erik Jakobsson har alltid engagerat sig i arbete med unga och amatörer, och dirigerar regelbundet Amatørsymfonikerne, Albertslunds ungdoms-symfoniorkester, Suzuki-instituttets kammerorkester, den svenska orkestern Bergslagens kammarsymfoniker, och Grängesbergs orkesterförening. Han har också varit ledare och dirigent på det årligt återkommande orkesterkursen på Vesterlund højskole med unga musiker från 2000 till 2010. Våren 2021 avslutade Erik Jakobsson studier i orgel, kyrkomusik och tidig musik på Det kongelige Danske Musikkonservatorium med en solistkonsert i Trinitatis kyrkan i København Han är nu organist och konsertarrangör i Sundby kyrka i Köpenhamn.

Lena Ekman Frisk

Lena Ekman Frisk är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö, där hon studerade bland annat för professor Dan-Olof Stenlund. Hon är verksam som universitetslektor i körsång/körledning vid Musikhögskolan i Malmö samt doktorand i musikpedagogik med inriktning körmusik. Hon dirigerar Damkören vid Musikhögskolan i Malmö, en kör som hon grundade 2011. Kören har spelat in tre CD-skivor, och verksamheten präglas av konsertsamarbeten med musikhögskolestudenter samt regelbundna uruppföranden av ny körmusik. Kören fick ett gulddiplom 2016 i Gdansk International Choir Festival. Sedan 2003 dirigerar Ekman Frisk Christianstads Motettkör. A cappella-konserter framförs regelbundet och produktioner spelas ofta med Christianstads Symfoniker, exempelvis Orffs Carmina Burana, Rutters Magnificat, Jenkins The Armed Man, Mozarts Requiem, Puccinis Messa di Gloria och Lindbergs Requiem ihop med Monday Night Big Band. Vid Warszawas internationella körtävling 2007 tog kören en förstaplats i klassen blandade vuxenkörer. Tidigare har hon arbetat bland annat som körpedagog i Kristianstads Musikklasser, som föreståndare vid Körcentrum Syd och som dirigent för Husets Kör i Malmö. Hon var aktiv som ordförande i Föreningen Sveriges Körledare, och hon medverkade som körledare i Sveriges Televisions realityserie Den sjungande trappuppgången 2012. Läsåret 2005 – 2006 undervisade hon vid College of Musical Arts, Bowling Green State University, Ohio, USA. Där ledde hon University Women's Chorus samt undervisade i dirigering, repertoar och körmetodik. 2012 blev Lena Ekman Frisk mottagare av Madeleine Ugglas körledarstipendium. Hon anlitas som gästpedagog hos olika körer samt som jurymedlem i internationella körtävlingar, exempelvis Interkultur.

Anders Wilhelmsson

Anders är sedan 2013 organist och körledare i S:t Nikolai kyrka. Han har varit verksam som kyrkomusiker i mer än 25 år på olika platser i södra Sverige. Han är utbildad vid musikhögskolan i Göteborg. Vid Malmö musikhögskola har Anders genomgått en utbildning till musikproducent under tiden han var organist i S:t Pauli kyrka i Malmö. Under sina år i Halmstad har Anders arbetat intensivt för att hitta nya former att presentera klassiska verk. 2017 framfördes Johannespassionen av J.S. Bach sceniskt under Anders ledning och Händels Messias på liknande sätt 2018. 2015 uruppförde Anders Tommie Haglunds orgelstycke Di sogni in tessuto i samband med invigningen av orgeln i S:t Nikolai kyrka. Stycket var ett beställningsverk från Svenska kyrkan till Tommie Haglund och beställningen gällde ett verk på 4 minuter – som blev 17 minuter långt …  Anders Wilhelmsson har varit producent för Tommie Haglundfestivalen 2016, 2018 och 2022. I sitt musicerande vill Anders att glädjen ska stå i centrum och närvaron i stunden.