Foto: Sofia Westman

Hjälp att handla p g a Coronaviruset

- FRG, Svenska kyrkan, Hallstahammars kommun

Hjälp att handla p g a Coronaviruset

Under rådande omständigheter kring Coronaviruset, finns möjlighet för den som är över 70 eller tillhör en riskgrupp (och därmed uppmanas att stanna hemma) att få hjälp med att handla.

Hur fungerar det?

Pernilla, diakon i Svenska kyrkan, arbetar med att ta emot beställningar. Foto: Terhi Saarela

Du som behöver hjälp med dina inköp väljer själv vilken butik du vill handla från. ICA Matkassen och Matpiraten i Hallstahammar erbjuder servicen i samarbete med frivilliga resursgruppen Hallstahammar/Surahammar (FRG), Svenska kyrkan och kommunen. Samarbetet gäller även Åsby Kött & Vilt, men du får då kontakta butiken direkt med din beställning. Hemköp i Kolbäck erbjuder servicen i egen regi.

Ring FRG på tfn. 076‑516 44 34 eller 0220‑240 24 mellan kl. 07:30 och 12:00 och beställ. Här möts du av personer från Svenska kyrkan och FRG.

Beställningar på finska tas emot måndagar och onsdagar mellan klockan 07:30 och 12:00. Använd telefonnummer 0220‑240 72 för beställningar på finska.

Leverans sker efter klockan 13:00 dagen efter beställning. Undantag vid s k ”röda dagar”, t ex 1 maj.

Läs mer om de olika butikerna på kommunens hemsida.