Foto: Lina Beutler/IKON

Kyrkhjälpen - en kristen handling helt enkelt!

Vår hjälp till dig i riskgrupp, som sitter i isolering, att handla och köra hem livsmedel till dig, måste tyvärr ta sommaruppehåll. Sista dag var torsdag 28 maj.

Kyrkhjälpen, den tjänst som Svenska kyrkan Håbo pastorat tillhandahållit för dem som inte kunnat ta sig ut för att handla mat eller mediciner, tar uppehåll från och med fredag 29 maj. Om behov kvarstår till hösten kan vi förhoppningsvis se till att återuppta verksamheten. Anledningen till att vi gör uppehåll är personalbrist.  Vi hänvisar, med varm hand, till våra vänner i Röda Korset för hjälp med inköp:

Röda Korsets hjälptelefon har nummer 0762-62 65 82. De svarar på vardagar
kl. 09.00-12.00 samt 13-17. Mailadress: beredskap.haabo@redcross.se om man hellre vill maila.”

Efter att Håbo pastorat organiserat om i några av personalens arbetsuppgifter så var vi redo för ”kristna handlingar”, dvs att vi skulle kunna hjälpa sjuka eller hemmaisolerade i riskgrupp med att handla livsmedel/basvaror och köra hem dem.

Så här går det till annars:

Gör din beställning per telefon 0171-46 80 49, eller via e-post:

var handlar ni?

Svenska kyrkan Håbo pastorat har konto på ICA Maxi i Bålsta, så vi handlar där.

Vi köper en kasse till varje beställare, så man får ett kvitto på precis det man beställt.

vad kan man beställa?

Hjälpen är till för livsmedel/basvaror - som man behöver för att klara sin vardag:
mat, dryck, hushålls-/toapapper, blöjor, receptfria läkemedel, etc.
(Vi handlar inte på Systembolaget.)

Vi kan också hjälpa till med fullmakter för att hämta ut mediciner. Vi skriver ut en färdigtryckt fullmakt på kansliet i Kyrkcentrum, som vi tar med hem till dig för underskrift. Sedan får vi låna med oss din legitimation som ombud.

hur får man hem maten?

Vi kör hem matkassen med pastoratets nya el-bil. Vi försöker åka ut löpande och komma dagen efter beställningen är gjord. Vi hör av oss med ungefärligt klockslag för leveransen.

hur betalar man?

Vi tar emot betalning kontant eller via Swish. (Kontantbetalning kan bli lite krångligare, men det löser vi. Vi kan dock inte växla mer än en 200-lapp.)

Du betalar inte förrän vi levererar varorna och du får kvittot på det vi handlat.

Välkommen åter!