Under året har det pågått ett arbete att upphandla ett nytt fastighetssystem som ska användas av församlingar och pastorat i Göteborgs, Karlstads och Skara stift samt Linköpings domkyrkopastorat.
Tolv anbud kom in, varav fyra leverantörer gick vidare i processen. Efter fortsatt utredning och bedömning konstateras nu att ingen av de fyra leverantörerna helt kan uppfylla förväntade krav och behov på ett framtida system. Därför har nu stiften och domkyrkopastoratet tillsammans beslutat sig för att avbryta upphandlingen.
Vad händer då framåt? Behovet av ett nytt fastighetssystem kvarstår. Nu får man en möjlighet att förbättra upphandlingsprocessen. Den avbrutna upphandlingen kan också bli den tid som behövs för att saknad funktionalitet kan hinna implementeras i leverantörernas system.
– Vårt mål är att nästa upphandling ska resultera i ett system som på bästa sätt möter användarnas behov och krav på lång sikt, säger underhållsplanerare Roland Larsén på Enheten för fastighet och kulturarv.
Planen är att en ny upphandling ska inledas under det första kvartalet 2026. Ambitionen är att det nya systemet kan implementeras under sommaren 2026.