Jesus utmanar vår impuls att ge igen och vår tolkning av Öga för öga, tand för tand som klartecken för hämnd. Egentligen handlar ordet om besinning och ersättningsansvar. Men Jesus går längre genom att be oss vända andra kinden till!
"Vad sunkigt att inte stå upp för sig själv" tycker kanske någon. Men ett sådant val bygger på en djup självkänsla och en medveten inbjudan till självrannsakan och deeskalering. Att älska vår nästa är att låta Guds kärlek flöda genom våra liv, så själviskhetens och våldets spiral bryts.
Det dubbla kärleksbudet sammanfattar bibelns röda tråd om den oupplösliga kopplingen mellan relationen till Gud och relationen till medmänniskan. Som Jesus säger: "Vad ni har gjort för en av dessa mina minsta, det har ni gjort för mig." Vi behöver alla varandras barmhärtighet, särskilt de mest utsatta. Liknelsen om samariern handlar om att överskrida gränsen mellan oss och dem.
Vår nästa inkluderar dem vi upplever som fiender. Varje människa är skapad till att efterlikna Gud, så vi kan inte välja bort någon i definitionen av vem som är vår nästa.
Text: Anders Stenbäck, stiftsadjunkt