En av biskoparnas många uppgifter är att ”vårda och värna kyrkans enhet”, enligt kyrkoordningens åttonde kapitel. Och Susanne Rappmann har uppgiften som ett av sina fokusområden i uppdraget att vara biskop för Göteborgs stift.
– Det är inget jag valt, det är något som hör till uppgiften att vara biskop, säger hon.
Vad lägger du själv i begreppet att vara ett enhetens tecken?
– Att vara ett tecken på kyrkans kontinuitet i tid och rum, och ett tecken på den världsvida kyrkan.
Hur tar det sig uttryck konkret?
– Jag tänker på ett tillfälle när jag just vigts till biskop i Uppsala domkyrka, där var den världsvida kyrkan på plats, den ekumeniska kyrkan var där, de andra biskoparna men också församlingsbor och medlemmar. När jag tittar på fotot som togs utanför domkyrkan ser jag allt detta, men det som inte syns på bilden är att bakom fotografen står folk från Värö, Fässberg och Mölndal. Jag tänker att det är en bild av mångfalden, en bild av min uppgift att hålla samman stiftet, Svenska kyrkan och den vida gemenskapen.
– Enheten är redan skapad i Kristus, det handlar inte så mycket om att göra som att vara, påpekar hon.
Göteborgs stift har historiskt sett haft svårt med enheten, tvisterna har varit många, åsikterna i lärofrågor har spretat och vållat strid. I dag är det betydligt lugnare.
Susanne Rappmann har själv varit med i den utvecklingen. Då hon i januari 1992 prästvigdes i Göteborgs domkyrka av då nyvalde biskop Lars Eckerdal, var det första gången kvinnor vigdes till präster i stiftets katedral av stiftets biskop, den tidigare biskopen vägrade viga kvinnor.
Men i dag är det annorlunda. Motståndarna bildade eget 2003 i Missionsprovinsen, och även om de ansåg sig vara en del av Svenska kyrkan, så sa överklagandenämnd och biskopsmöte nej: man kan inte viga egna biskopar och präster och ändå tillhöra Svenska kyrkan. Den organisatoriska enheten har en gräns.
– Kyrkan har ju varit tydlig och fattat beslut, det får man förhålla sig till, säger hon.
Möter du motstånd och ifrågasättande?
– Det är klart att det finns enskilda personer som menar att kvinnor inte ska bli präster eller biskopar. Men det är ganska perifert och jag möter det inte särskilt ofta. Det dominerar inte mitt biskopsliv.
Skillnaden mellan enhet och enighet, hur ser du på det? En tidigare biskop brukade säga att kyrkan inte är en åsiktsgemenskap utan en bordsgemenskap.
– Det är ett väl funnet uttryck som ligger i linje med att enhet inte primärt är något vi har till uppgift att skapa. Vi tror att kyrkan hålls samman genom att vara Kristus kropp. Kristus skapar enheten, men det förutsätter inte enighet i varje fråga. Så har det varit i kyrkans historia. Sedan måste man skilja på stora och små frågor, precis som i en familj.
Sin teologiska grund har enheten dels i Jesu bön att lärjungarna ”må bli ett”, och kanske det svåraste, att vi ska älska varandra ”så som jag har älskar er”. Dels i bilden av kyrkan som en kropp med många lemmar, där vi kan vara olika men ändå tillhöra samma kropp. Vad tänker du om den bilden?
– Jag upplever att Kristi kropp som en bild av kyrkan är en bra bild. Ska en kropp fungera behövs olika delar med olika funktioner. Vi behöver även andra bilder, exempelvis kyrkan som Guds folk. Kyrkan är organisk, ständigt i rörelse.