Veckans psalm

En gång i veckan presenterar vi veckans psalm här på hemsidan. Välkommen att sjunga med! Klicka här och scrolla ned för att se filmen.

Psalm 443, Dig vi lovsjunger, ärar
Text: A. Frostenson. Musik: C-B. Agnestig

Sång och musik: Daniel Andersson, kantor i Västbo Sankt Sigfrids församlin

År 1975 publicerades denna psalm för första gången i samlingen ”Ditt ord är liv”. Frostensons text är fritolkad från en förlaga till en text som skrevs år 820 av Theodulf av Orleans. Det sägs att han kastades i fängelse för konspiration mot kung Ludvig den fromme och att det var hans sång som fick kungen att frige honom.

Psalmen ligger under rubriken Fastan och är ett glädjande inslag under denna tid som präglar Palmsöndagen!

Psalm 74, Du som gick före oss
Text: Olov Hartman Musik: Sven-Erik Bäck

Psalm 45, Jesus för världen givit sitt liv
Text: Lina Sandell. Musik: Fredrik August Ekström.

Denna mycket välkända psalmtext är skriven av Lina Sandell 1889. I den gamla psalmboken fanns den bland barnsånger men numera under avdelningen ”Jesus, vår Herre och broder”. Den sjungs framför allt under fastetiden. Melodin skrevs av Fredrik August Ekström 1860, då till en annan text.

Här framförs den i ett betydligt modernare arrangemang gjort av Mats Nyholm. Vi lyssnar till Stefan Liljekvist gitarr, Petra Dyeson piano och sång, Daniel Andersson cajun och sång samt Caroline Söderblom sång.

Psalm 442, Han gick den svåra vägen
Text: Britt G Hallqvist. Musik: Egil Hovland.

Sång och musik: Lars Palmers, kantor i Norra Hestra församling

Psalm 738, Herre, du vandrar försoningens väg
Skriven av Tore Littmarck 1972

Sång och musik: Rebecka Svanberg, kantor i Villstads församling

Tore Littmarck (född 1921, död 2007) blev mest känd såsom en förnyare inom kyrklig psalm- och visdiktning. Han sa vid något tillfälle, att ”bärandet av budskapet i ord buret av musik talar direkt till mitt hjärta, personligt, och man bär det med sig många år efteråt”.

Han har också skrivit, bland andra, psalmerna; jag har ofta frågor, Herre och jag skulle vilja våga tro. Den första av de två exemplen kritiserades när det första förslaget till ny psalmbok var uppe för beslut i kyrkomötet 1975. Man tyckte att den inte gav något ”klart svar”, har psalmdiktaren och hymnologen Per Olof Nisser berättat.

Förlagschefen Kerstin Kyhlberg Engvall har däremot understrukit Littmarcks stora betydelse för psalm- och sångdiktningen, eftersom han lyfter fram tvivel och vägen till tro. Hon tycker istället det är två underbara psalmer, det är en typ av psalmer som vi inte har så gott om. Texterna säger att man inte behöver vara färdig med sin tro, man får vara med på resan ändå, säger hon.

I psalmen 738 skriver han om hur Jesus vandrar vägen före oss. Försoningens väg, frihetens väg, gemenskapens väg, och himmelens väg. ”Målet är himlen, men jorden vår väg” och hur gör vi då det bästa av resan?

Vi får i psalmen sjunga och be att han visar oss vägen vi ska vandra och ge oss viljan att också gå den.

Psalm 135 Se, vi går upp till Jerusalem
Musik: Ricky Burton, organist i Gislaveds församling
Sång: Regina Burton

Psalm 217 Gud för dig är allting klart..