Fåglar förstör våra penséer

Ligger det uppryckta plantor på gravarna? Sannolikt är det fåglar som varit framme.

Vi har tidigare haft problem med fågelmarodörer på Lundby gamla kyrkogård, men nu ser vi fenomenet med kråkor och skator som rycker upp plantor på flera kyrkogårdar.

-  I dag hade vi uppryckta plantor på ett 20-tal gravar på Lundby gamla och nya kyrkogårdar, berättar Jessica Karlsson, enhetschef inom begravningssamfällighetens skötselavdelning.

I år prövar vi att sätta plantor med större rotklump på vissa fält på Lundby gamla kyrkogård för att se om plantornas tyngd kan sätta stopp för fåglarnas framfart. Ibland har fåglarna i stället brutit av blomstjälkarna men vi tror ändå att de lyckats rycka upp färre plantor än tidigare.

- Vi kollar läget varje dag och vid behov trycker vi ner eller sätter nya plantor på de gravar vi sköter om, förklarar Jessica Karlsson.

Vi har också försökt att skrämma bort fåglarna med naturtrogna attrapper av ugglor och rovfågel, blanka saker som liknar cd-skivor och medel på plantorna, men hittills har inget hjälpt.

-  Vi vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi tar tacksamt emot tips om någon vet hur vi ska lösa problemet, säger Jessica Karlsson.

Läs mer i vår nyhet om plantering av vårblommor