Foto: Linda Anderberg Gustafson

Vigsel

Vigseln är en gudstjänst samtidigt som det är en juridiskt bindande akt. Två människors liv flätas samman med Guds välsignelse.

Att gifta sig är att frivilligt gå in i en livslång gemenskap. Att lova varandra att göra allt för att den ska hålla. Och sist men inte minst: Att få ta emot Guds välsignelse över sitt äktenskap.

Ni ansöker om hindersprövning hos Skatteverket eftersom vigseln inte bara är en gudstjänst utan också en juridiskt bindande akt. Vigsel kan inte ske utan dessa handlingar. Ni får ett hindersprövningsintyg och ett vigselintyg som ni lämnar till vår expedition eller vigselprästen.

Men en kyrklig vigsel är mer än ett juridiskt avtal. Den är en stund av helighet. Paret ger varandra ett löfte inför Gud, och ber om beskydd och styrka. Gud i sin tur lovar att för alltid vara med i relationen för att hjälpa och ge kraft.

I Garda församling finns två vackra brudkronor att låna.

Ardres vackra brudkrona Foto: Linda Anderberg Gustafson
Etelhems vackra brudkrona Foto: Linda Anderberg Gustafson