Torpet Gurusätra uthyres

med närhet till skog, natur och vandringsleder. Torpet Gurusätra är uthyrt sommaren 2022.

Beskrivning 28 km från Torsby ligger torpet Gurusätra, 3 km från Östmark. Gurusätra är enskilt och vackert beläget i en skogsglänta med ängar i anslutning till huset. Bostaden består av 4 rum och kök, WC med dusch samt en separat byggnad med duschar. Du behöver ha med dig lakan och handduk. Städning ingår ej men kan köpas som tillägg.

Fiske I närheten av Gurusätra finns goda möjligheter till fiske. I Runnsjön kan du fiska abborre, röding och öring och i Kläggen utanför Östmark finns det chanser till fångst av öring, gös, abborre, gädda och lake.

Vandringsleder Rännbergs naturreservat: Rännberg är ett hyperitberg med lövdominerade skogsbestånd och en mångfald av växt- och djurarter. Utsikten från bergets topp är enastående.
7-torpsleden: Leden passerar sju torp, alla med skogsfinskt ursprung. Du passerar riksgränsen mellan Norge och Sverige. Ritamäki finngård är troligen det bäst bevarade skogsfinska torpet på Finnskogen.

Östmark Närmaste tätort är Östmark där hittar du bl.a. matvaruaffär, Östmarks kyrka och Slöjdboa som säljer lokalproducerat hantverk. Passa på att besöka Memphis café med ett Elvismuseum i miniatyr. Ät en pizza eller fika och njut av den 50- talsinspirerade miljön och Elvismusiken. Den ideella föreningen Emigration och historia har sitt säte i Östmark och arbetar med lokal historia och släktforskning. Flera hembygdsgårdar finns i trakten t.ex. Östmarks hembygdsgård där det ordnas visaftnar sommartid, Törntorps hembygdsgård som serverar motti och fläsk, där man även kan besöka en gammal koppargruva.

Glöm inte att ta en tur till Lekvattnet där Torsby Finnskogscentrum är beläget. Här möter vi utställningar om det skogsfinska kulturarvet.

Bostadstyp: Fritidsboende
Boarea: 100 m²
Antal bäddar: 6
Adress: Gurusätra 15, 685 97 ÖSTMARK
Dygnsavgift: 600:-
Uthyres mellan maj-augusti. Torpet Gurusätra är uthyrt sommaren 2022.

Vill du boka Gurusätra eller har frågor hör av dig till pastorsexpeditionen på tel: 0560-272 00 eller 073-054 45 92. Mail: fryksande.pastorat@svenskakyrkan.se