Man ser ryggen på tre ungdomar. Det står ledare på  deras tröjor.
Foto: Tomas Remaeus

Ledarutbildning

Ledarutbildningen kan bli en viktig växtplats för dig.

Delta i ledarutbildning 2023-2025

Är du konfirmerad och vill utveckla dina ledaregenskaper? Då kan du delta i församlingens ledarutbildning.

Vad är ledarutbildningen?

• Du får lära dig mer om Jesus, Bibeln och kyrkan.
  • Du får lära dig om ledarskap och upptäcka dina egna styrkor som ledare
  • Du får lära dig första hjälpen, drama, lekar mm
  • Efter första året på Ledarutbildningen får du följa med på ledarpraktik i en konfirmationsgrupp. Du prövar att vara i ledarrollen. Du får hjälp och stöd av de äldre ledarna att utvecklas ännu mer.
  • Efter praktiken träffas vi, utvärderar och lär oss av varandras upplevelser. Ledarutbildningen avslutas med en sändningsmässa  under våren där du blir utsänd som ledare i Svenska kyrkan i Fresta. Sedan är du behörig att söka ledaruppdrag i konfirmationsgruppen och annan verksamhet!

Start 14 september 16.30

Ledarutbildningen börjar 14 september 2023.
Vi ses i Harderska villan brevid Fresta församlingsgård. Under utbildningen träffas vi ungefär varannan torsdag. Utöver det träffas vi några heldagar och 1-2 helgläger. Närvaro på träffarna är ett krav för att få delta i praktik och sändning. Utbildningen är kostnadsfri.

Ledarutbildningsläger

Veckoslutsläger 13-15 oktober. Anmälan stängd, lägret har ägt rum.

Vem får gå?

• Du ska vara döpt, konfirmerad och medlem i Svenska kyrkan.
  • Du ska vara medlem i Svenska kyrkans Unga. Det kan du bli via medlemssidorna.
  • Du ska vara aktiv i ungdomsgruppen i Fresta församling.
  • Du ska ha som målsättning att verka som ledare i Svenska kyrkan i  Fresta.

Bra att veta

Vi vill gärna ha unga ledare med i vårt barn- och ungdomsarbete. Vi vill hitta olika typer av uppdrag för våra ledare, både kortsiktiga och långsiktiga uppdrag såväl som enstaka ledarinsatser. Utbildning och fördjupning är aldrig bortkastat men att delta i ledarutbildningen garanterar inte automatiskt alla till ett sådant uppdrag i vår församling.

Här anmäler du dig till ledarutbildningen