Se Framtiden bor hos oss, här!

En serie i fem avsnitt om församlingarna i orten. Prenumerera på YouTube-kanalen så missar du ingenting!

FÖRSTA AVSNITTET:

AVSNITT 1 AV 5

Det är spännande att leva i framtiden. I Malmö ska Ebba hämta två stora påsar med ett annorlunda bakverk. Hanna ska bli chef i Södertälje församling, men hon vill hellre se sig som ledare. Filmteamet besöker Bergsjön men stöter på problem när huvudpersonen inte dyker upp. Det råder delade meningar om Dalabergskyrkans krucifix, men varför? Det är tur att Nidal kan både arabiska och svenska, för på språkcaféet talar 90% arabiska, säger hon. Jonathan går i sin frusna trädgård och funderar över liknelsen med senapskornet, och namnet Framtiden bor hos oss. I Flemingsberg sitter Jonas vid sitt piano och hoppas på att få spela in en låt, men först behöver han någon som sjunger.

Publicerades Fredagen den 29 oktober

ANDRA AVSNITTET:

AVSNITT 2 AV 5

Man kan ju inte gå omkring och vara rädd. Vad innebär det att misslyckas? Mikael i Fosie kyrka har byggt en alternativ samlingsplats - mitt emot kyrkan? Ebba minns dramatiken under familjelägret i Kågeröd 2017. Cia tar med Hanna på ”le Grand tour” i Södertälje och Hanna träffar en kantor som sjunger på ett språk han inte kan. I Dalaberg blir ungdomarna misstänksamma när det dyker upp en kameraman på deras fredagscafé. Ximena grämer sig över en nedlagd verksamhet, när hon förstår vad den har betytt för hennes ungdomar. Jonathan lyssnar på gammal progg, med ett budskap som han verkligen relaterar till. Vem kan man egentligen lita på?
Syskonen Philemon och Rola gör Jonas sällskap i Flemingsbergs kyrka, men hur ska de klara av en inspelning när det är så mycket som kan vara fel?

Publicerades Fredagen den 5 november 2021

TREDJE AVSNITTET:

AVSNITT 3 AV 5

Alltså. Jesus, han var ju inte svensk. Ibland krockar vi ihop, på sätt som ingen kunnat förutse. Jonathan har tröttnat på kyrkans språk, speciellt när det kommer till hur man pratar om ordet vit, den rena färgen? Hanna får lära känna en inventarie i St:a Ragnhilds kyrka, som inte tycks gå att flytta på. Belol menar att ingen kyrka är den andra lik, medan Erik gläds åt de spretiga gåvor som kan smycka Bergsjöns kyrkas väggar. Om Dalaberg finns det mycket att läsa i lokala tidningar, men de flesta som bor där kommer inte åt artiklarna, eftersom de är låsta för prenumeranter. Nahman tycker att alla ska hjälpa till att bygga både kyrka och samhälle. Det hettar till på samverkansmötet i Malmö, när Ebba reflekterar kring om det är omanligt att be om hjälp? Philemon lär sig en knepig ackordfäljd, fast Jonas verkar trött och glömmer hur man spelar det på piano. Nidal visar bibelsamlingen i Ljusets kyrka, och Ximena reflekterar över att passa tider. Gunilla från Spånga-Kista besöker Skärholmen och håller kort kurs i arabiska uttalsregler.

Publicerades fredagen den 12 oktober

FJÄRDE AVSNITTET:

AVSNITT 4 AV 5

Vissa saker kan man bara göra tillsammans.
Det finns mycket att lära av varandra, om vi ska kunna leva och arbeta tillsammans, det tycker i alla fall Hanna i Dalaberg. Kan man arbeta i en FBHO-församling, även fast man inte bor där, undrar Jonathan? I Södertälje får församlingherden Hanna en fråga som är nästintill omöjlig att svara på. Ximena och Nidal jobbar med ensamkommande ungdomar, och vi får höra om en hemsk utflykt. Hur ska det gå för församlingarna om medlemmarna försvinner?
Kan man neka någon att ta emot nattvarden, som aldrig gjort det förut? Vilka fördomar utsätts Svenska kyrkan för i mötet med andra samfund? Vad tänker Biskop Johan Tyrberg om Ebbas erfarenheter efter polisens ingripande på hennes familjeläger för papperslösa, stod han verkligen bara på polisens sida?

Publicerades fredagen den 19 oktober

SISTA AVSNITTET:

AVSNITT 5 AV 5

Vi bor i Sverige, det är helt okej! I det sista avsnittet av Framtiden bor hos oss så ser vi framåt, men vi börjar med att se tillbaka. Filmteamet gör flera återbesök, och mycket har hänt sedan sist. Hur gick det med de ortodoxa kyrkorna i Södertälje? Har Hanna accepterats som ny chef över församlingen? Från Dalaberg kommer goda nyheter, och vi får träffa den avspända sångaren bakom ledmotivet. På palmsöndagen dyker Bergsjöns mest trogna besökare upp, hon har varit med redan innan kyrkan byggdes. Men vad spelar utomhustoaletten för roll inför det kommande dopet? Hur känns det att omhändertas av polis?

Publiceras Fredagen den 26 november 2021

TRAILERS: