Visionen för Svenska kyrkans ekonomiservice är att det ska vara det självklara valet för alla inom Svenska kyrkan. Ekonomiservice ska leverera tjänster med jämn och hög kvalitet som bidrar till ökad ekonomisk hållbarhet och minskad sårbarhet.
Ekonomiservice erbjuder ett brett utbud av tjänster där ni har möjlighet att välja vissa eller alla delar.
Ekonomiservice erbjuder ett antal bastjänster samt ett antal tilläggstjänster.
Bastjänsterna innehåller de delar som alltid ingår i ekonomihanteringen för församling/pastorat.
- Inom bastjänsterna kan en ansluten församling som minst ta del av ekonomitjänsten som består av det gemensamma arbetssättet med tillhörande systemstöd.
- Därtill kan den församling som önskar välja till paket i form av utförande av ekonomihanteringen.
- Det är också möjligt att enbart ta del av ekonomitjänsten och att utföra ekonomihanteringen med egen personal.
Tilläggstjänsterna innehåller delar som kan väljas till utifrån förutsättningar och behov.
- Tilläggstjänsterna är tillgängliga både för församlingar/pastorat som är anslutna till ekonomitjänsten (med eller utan bastjänster) och för andra. Om efterfrågan på tilläggstjänster skulle vara större än tillgängliga resurser, prioriteras församlingar/pastorat som är anslutna till ekonomitjänsten framför andra.
Att ansluta till ekonomiservice innebär stöd bl.a. i form av
- planering, uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheten
- digital faktura- och attesthantering
- god intern kontroll
- rollbaserat arbetssätt med systemstöd och rutiner
- utbildning för medarbetare och chefer
Beställningsbara deltjänster
Möjlighet finns att ansluta till Ekonomiservice för att ta del av Ekonomitjänsten (det gemensamma arbetssättet med tillhörande systemstöd, Microsoft Dynamics och Hypergene) men att utföra samtliga tjänster med egen personal.
Läs mer om Ekonomitjänsten på Kornet
Läs mer om ekonomiservice på Kornet
Ta del av ekonomiservice Tjänstekatalog
Andra tjänster som behövs före beställning av denna tjänst
- Kräver GIP-anslutning (Gemensamma it-plattformen).
- Innebär anslutning till Fakturaväxeln vilket kan göras i samband med anslutning till ekonomiservice.
- Anslutning till ekonomitjänsten sker med fördel parallellt med anslutning till lönetjänsten för att bland annat få tillgång till integrationer mellan systemen, även om tjänsterna kan anslutas till enskilt.
Läs mer om Fakturaväxeln på Kornet
Läs mer om Löneservice på tjänsteportalen
Tjänstens erbjudande
Beslut om anslutning behöver fattas och kommuniceras senast i mars, tjänsten startar då vid kommande årsskiftet, men anslutningsarbetet påbörjas redan under våren.
Utbildning
Mer information om utbildningar finns här samt tillgängliga i Utbildningsportalen.
Pris
Prismodell steg 1 är beslutad av Kyrkostyrelsen och gäller mellan år 2026-2028.
Läs mer om modellen här.
Ta del av aktuella priser här.
Beställning
Beställning av ekonomiservice kan göras löpande men senast mars månad vid anslutning kommande år via mejladress nedan.
Kontaktinformation
Funktionen för samverkan och digitalisering
Susanne Ek, Catarina Thedin