Foto: Linnea Kesti /Ikon

Den som inget har vill också fira jul

En tanke föddes i höstas då vi som nya diakoner i Svenska kyrkan Eslöv mötte flera familjer och enskilda som redan när löven började falla från träden var oroliga för om de skulle kunna fira jul med sina barn. Flera gånger hörde jag orden som ungefär löd: ”Jag behöver inget för egen del, men jag skulle så gärna vilja att barnen fick en fin jul”. I denna önskan finns det inget krav på glamour utan en önskan om en adventsljusstake, ett litet paket och mat på bordet.

Vi upplever att många av de vuxna som lever i fattigdom lider av att sina barn får drabbas av föräldrarnas negativa livsöden. I Folkhälsorapporten för Eslövs kommun kan man läsa att: ”Vuxna personer kan drabbas av fattigdom under en period av sitt liv utan att konsekvenserna blir förödande. Men barn får sällan en andra chans till en hälsosam start i livet eller grundutbildning, därför leder fattigdom under barndomen många gånger till fattigdom även i vuxen ålder.”

Vidare kan man läsa att ”Eftersom fattigdom ofta förs över från generation till generation är barnfattigdom inte bara ett problem för det enskilda barnet, det befäster och förvärrar även samhällsproblem och sociala och ekonomiska ojämlikheter. Det enda sättet att bryta en negativ fattigdomstrend är att börja med att förebygga fattigdomen bland barn.”

Svenska kyrkan Eslövs längtan att vilja göra något litet för de som upplever sin situation kring jul som allt annat än fridefull, blev till ett litet försök att lindra nöden. En ansökan om pengar skickades in, en tur till ett billigt varuhus och några förfrågningar om sponsring. Dessa handlingar ledde till möjlighet att skänka ett och annat presentkort till julmat, en del kläder och någon liten julklapp.

Dessutom har privatpersoner hört av sig och givmilt gett av sitt eget överflöd. Vår förhoppning är att de som inget har också skall få finna julfrid. För att förändra fattigdomen behöver vi vara många som hjälps åt, både institutioner och privatpersoner. Behoven finns här, nära. En annan gång kan det vara du eller jag som inget har och behöver hjälpen. Den hjälp som Svenska kyrkan Eslöv ger blir möjlig genom att andra har gett till oss – en god spiral!