Den är en stilla plats, S:t Eskils kyrkogård, där tusentals personer fått sin sista vila. En plats för att minnas och visa omsorg om de som levt före oss. Här, bland gångar och kvarter märks det, för den som tittar närmare, hur olika våra avsked kan se ut. Hur vi väljer att minnas – och med vilka vi vill att våra anhöriga ska vila.
På kyrkogården finns idag 7 500 upplåtna gravplatser, fördelade på 46 olika gravkvarter. Somliga kvarter skiljer sig en del från övriga. Vid en del av kyrkogården ligger gravarna inte i raka led, utan snett. Det här är ett särskilt gravkvarter, anpassat för muslimer. Gravarna är riktade mot Mecka, som traditionen kräver. Här är gravarna försedda med både huvud- och fotstenar, och alla gravsätts i kista – kremation är ovanligt inom islam. Sara Söderberg, kapell- och kyrkogårdsvärd på kyrkogården, berättar:
– Många av de som begraver sina anhöriga vill följa sin tradition. Det kan handla om riktning, seder, eller att viloplatsen känns rätt. Man vill att de ska få vila bland dem de hör ihop med.
Mittemot det muslimska gravkvarteret, på andra sidan en grusgång, finns ett kvarter där gravarna är mer blandade. Här sitter en äldre man på huk vid en sten. Han sopar bort löv med en liten borste. När han ser oss, reser han sig långsamt och ler.
– Det här, säger han och sveper med handen över gravplatsen, är allas vårt hem.
På frågan vad han menar, svarar han:
– Vi kommer alla hit förr eller senare. Oavsett vad vi tror på eller var vi kommer ifrån är vi alla lika här, vid vårt slutgiltiga hem.
Mannen heter Babakhan, och han berättar att hans fru var muslim. Ändå är hennes grav inte vänd mot Mecka.
– Hon var fokuserad på sin relation till Gud i livet. Vad som skulle hända efter döden hade hon ingen uppfattning om. Det var inte det viktiga för henne hur hon begravdes.
Men platsen där hans fru ligger betyder något för Babakhan – han lägger ner stor omsorg vid sitt besök vid graven och kommer hit ofta.
– Jag har biodlingar en bit härifrån, som jag behöver ta hand om. Då passar jag på att besöka graven också, säger han.
För andra än Babakhan och hans fru är önskan om den sista vilan mer tydligt formulerad. Många önskar vila nära andra som delar samma tro, språk eller kultur. Enligt begravningslagen ska huvudmannen kunna erbjuda särskilda gravplatser för personer som inte tillhör ett kristet trossamfund, och på S:t Eskils kyrkogård finns särskilda gravkvarter för muslimer, bahà’ier, mandéer, anhängare av Ahl-e Haqq och grupper från Vietnam och Kina.
Även om det finns gravkvarter ämnade för vissa religiösa grupper, betonar Sara Söderberg att sökandet efter en gravplats i närheten av personer med samma ursprung inte alltid handlar om religiositet:
– Det kan handla om att känna sig hemma på olika sätt i den sista vilan. Jag möter inte sällan personer som önskar att ”mamma ska ligga bland människor som talar hennes språk, så att hon har någon att prata med”. Det är en trygghet för de anhöriga.