Foto: Gustaf Hellsing

Knoppar som ger hopp

Nyhet Publicerad

De första blommorna som sticker upp ur marken på våren är för många en skön påminnelse om att solen och värmen har återvänt. Även på Eds kyrkogård märks hur naturen gror på nytt och flera gör besök för att njuta av den vackra miljön.

Under rådande Coronapandemi har många av oss vant oss vid att träffas och umgås utomhus, friluftsliv och promenader har fått ett uppsving. Det märks inte minst på antalet besökare på Eds kyrkogård. Många flanerar längs gångarna för att minnas någon nära, finna ro och njuta av vackra miljön. En miljö som kyrkogårdsförvaltningen i Eds församling sköter om dagligen, året runt.

gravskötsel

Du som är innehavare till en grav med gravrätt på Eds kyrkogård har möjlighet att låta oss sköta din grav och dess planteringar mot en årlig avgift på 350 kr. Det innebär att vi sköter vårstädning, luckring av rabatt, putsning av växter och kantklippning av gräs mot rabatt. Under sommarhalvåret ser vi även till att en gång i veckan avlägsna vissna blommor på graven samt att vi erbjuder regelbunden bevattning.

Du kan också låta oss smycka graven med blommor åt dig mot en extra peng. Du väljer själv omfattning. Både ettåriga växter eller perenner finns med på vår växtlista som du kan välja från. Vi hjälper dig gärna med råd om vilka som passar bättre beroende på om placeringen är i sol eller skugga eller hur du vill att graven ska planteras beroende på säsong. Avtal för fleråriga växter tecknas för fem år i taget och innefattar plantering, ansning och skötsel samt eventuellt utbyte av döda växter.

När våren sätter igång går det fort så vänta inte för länge att höra av dig till församlingen för att teckna ett skötselavtal för den grav du ansvarar för.
Mejla din beställning via e-post eds.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se eller ring till expeditionen på 08 - 588 918 63.

Läs gärna mer om våra skötselavtal här på hemsidan.