Ljusets kapell

I början av 1989 beslutade Dorotea-Risbäcks kyrkliga samfällighet att låta bygga ett nytt gravkapell på Dorotea kyrkogård.

Ett antal olika förslag presenterades och uppdraget gick till slut till arkitekt, Torsten Åsbjer från Umeå.

Kapellet fick det passande namnet Ljusets kapell.

Uppdraget för den inre utsmyckningen gick till konstnären Lars Abrahamsson, Stockholm.

Målningarnas tema är kretslopp, detta följer den konstnärliga utsmyckningen från målningen i väntrummet, som har hämtat inspiration från psalm 304, "lär mig du skog att vissna glad", till målningen bakom altaret där höstlöven svävar mot himmelens ljus.

Målningen i taket föreställer himmelen.

Glasföremålen är gjorda av Lena Hellström-Westerlund från Robertsfors.

Kapellet används till begravningsgudstjänster, borgerliga begravningar men det firas även gudstjänster, mässor samt förrättas dop och vigslar i lokalen.