Lokalförsörjningsplan

Varje pastorat ska enligt Svenska kyrkan ha en beslutad lokalförsörjningsplan senast 1 januari 2022.

Införandet av lokalförsörjningsplaner är en del av kyrkomötets beslut om Gemensamt ansvar från 2016. Enligt beslutet ska varje pastorat och församling som inte ingår i ett pastorat, ha en beslutad lokalförsörjningsplan senast 1 januari 2022.

Kyrkans långa historia innebär att många byggnader finns på orter med få invånare. Det gör att många byggnader har ett lågt utnyttjande och behöver anpassas för nuvarande och framtida verksamheter. Det är här som lokalförsörjningsplanen kommer in, som ett redskap för pastorat och församlingar att utifrån församlingsinstruktionen, ekonomin och andra styrande förutsättningar, överväga sitt fastighetsinnehav och behov av åtgärder.

LFP handlar egentligen lika mycket om verksamheter som lokaler.

Målet med lokalförsörjningsplaneringen är att stödja den grundläggande uppgiften med ändamålsenliga lokaler och en långsiktigt hållbar resursanvändning. För att lyckas med det krävs framförhållning och planering.

Lokalförsörjningsplanering är en strategisk process som utförs integrerat med verksamheternas planering och övrig resursplanering. Resultatet är en prioriterad åtgärdsplan på kort och lång sikt.

Lokalförsörjningsplansarbetet i Dals-Eds församling

Församlingens mål med lokalförsörjningsplansprocessen är att i första hand höja nyttjandet av lokalerna genom att utveckla befintliga och nya verksamheter. Församlingen har i sin ägo församlingshem som är i mycket bra skick, med tillgänglighet och rika möjligheter till goda sammankomster. Detta är dock ett utvecklingsarbete som behöver göras i samverkan med församlingsborna.

Församlingen har haft för avsikt att hålla informationsträffar under 2020-2021 men pga pandemin så har det inte varit möjligt. I brist på fysiska träffar har en lokalförsörjningsplansgrupp tillsatts, ledd av processledarna samt en representant för var och en av de sex socknarna. Församlingens förhoppning är att via representanterna kunna lyssna av synpunkter och önskemål från allmänheten kring församlingens framtida verksamheter och lokalbehov. När smittoläget så tillåter kommer församlingen att bjuda in till samtal sockenvis.

Beslutsunderlaget finns bifogat, antaget av Kyrkofullmäktige 2020-11-16 Läs här!

Välkommen med dina frågor och/eller förslag till arbetet med Lokalförsörjningsplanen till:

Processledare Anna-Stina Odén: 0534 101 65 anna-stina.oden@svenskakyrkan.se

Processledare Stefan Siljeblad: 0534 101 14 stefan.siljeblad@svenskakyrkan.se