Varifrån kommer musiken? Poddsamtal med Björn Merker

Nyhet Publicerad

I podcasten Darwins stege hör du Björn Merker, neurovetare med intresse för beteendebiologi, prata om musikens evolutionära rötter, andliga upplevelser och mycket mer.

Björn Merker är neurovetare med intresse för beteendebiologi och deltog i ett seminarium om musikens evolutionära rötter vid Vetenskapsfestivalen i Göteborg 2020. Här har vi ett samtal om denna fascinerande utveckling, andliga upplevelser, tradition och mycket annat.

Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredriks församling och projektledare för Svenska kyrkans program på Vetenskapsfestivalen leder samtalet.

Läs mer om Darwins stege och tidigare gäster

Lyssna på Darwins stege

Sök på Darwins stege i din app för poddar, på Spotify eller lyssna direkt via blogg.svenskakyrkan.se/darwinsstege . Där finns också alla tidigare avsnitt med spännande gäster!

Darwins stege

Pontus Nilsen intervjuar forskare och föreläsare som medverkat i Svenska kyrkans program på Vetenskapsfestivalen.

Oscar Fredriks kyrka, grodperspektiv i altargången.

Gudstjänst

Vi firar mässa tillsammans söndagar kl. 17. Välkommen till Oscar Fredriks kyrka!

Vi hörs på telefon!

Corona-restriktionerna gör det svårare för oss att ses, men vi kan prata på telefon istället.

Pilgrimsvandra - tillsammans eller på egen hand

Pilgrimscentrum vill uppmuntra till vandring, och har därför tagit fram en karta som binder ihop hela området och kyrkorna. Dessutom är vårens program nu klart!

Samtalskort med olika ämnen, såsom ensamhet, tillit och lycka.

ÖPPNA KORT – en modell för existentiella samtal

Öppna kort är framtagna för att göra det lättare för så många som möjligt att delta i öppna existentiella samtal.

Sjömanskyrkan blir aktivitet- & kulturhus i Svenska kyrkans regi

Visionen för Sjömanskyrkans framtid, ett Folkens hus, tar form när Carl Johans pastorat avtalat om ett långsiktigt hyreskontrakt. Huset kommer att fyllas av kyrkan tillsammans med andra aktörer med olika öppna verksamheter.