Foto: Charlott Emgård

Oscar Fredrik först i pastoratet med regnbågsmärkning

Söndagen den 26 januari tog Oscar Fredriks församling emot sin regnbågsnyckel. Märkningen visar att förtroendevalda och medarbetare i en församling jobbar för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Men församlingen var tidigt ute i frågan om alla människors rätt att vara den de är och älska den de älskar.

Gick emot gällande bestämmelser

Från och med 1 januari 1995 fick samkönade par registrera sitt partnerskap. Då hade Svenska kyrkan bestämmelser som innebar att partnerskapet kunde välsignas, men paret fick inte ha med familj eller vänner och välsignelsen fick inte hållas i det stora kyrkorummet.

Anders Leitzinger, som nu är kyrkoherde i Carl Johans pastorat, skulle välsigna ett samkönat par i Oscar Fredriks kyrka och valde då att bryta mot bestämmelserna som han uppfattade som förnedrande. Välsignelseakten hölls vid altaret och familj och vänner var närvarande. För detta fick han en tillrättavisning av Domkapitlet och förbjöds att göra något sådant igen.

EKHO - ekumeniska grupperna för hbtq-personer - har i 25 års tid hållit sina regnbågsmässor i Oscar Fredriks kyrka. Just nu håller mässorna till i S:t Jacobs kyrka medan Oscar Fredriks kyrka renoveras. Under gudstjänsten den 26 januari berättade en av medlemmarna i EKHO hur viktig församlingen varit för honom och andra. Här hittade de en fristad och en plats att växa på, som människor och som kristna.

Regnbågsnyckeln är en processmodell som mynnar ut i en märkning. Den är framtagen av Riksförbundet EKHO, Sensus och Svenska kyrkan.