Tillbakablick på Bokmässan 2019

Nyhet Publicerad

Här kan du se, läsa och lyssna på vad som Carl Johans pastorat var delaktig i på Bokmässan 2019.

Se och lyssna i efterhand

Du kan se alla författarsamtal i efterhand på Youtube, och även lyssna på dem som poddcasts (poddsändningar). Se länkar här nedanför.

VÅRA TUNGOR SMAKAR VÅLD. Saga Becker.

Transaktivisten och skådespelaren Saga Becker debuterar med romanen Våra tungor smakar våld som speglar en självupplevd verklighet med destruktivt missbruk och livsomvälvande förälskelse. Samtal med Pontus Bäckström, församlingsherde i Carl Johans församling.

Poddsändning

DE MÅNGA RÖSTERNAS BERÄTTELSE. Marit Kapla.

Marit Kapla har intervjuat så gott som alla de vuxna invånarna i byn Osebol vid Klarälven. Några har bott här i generationer, andra är nyinflyttade. Vilken bild framträder, när många röster talar om en plats? Samtal med Marika Palmdahl, församlingsherde i Masthuggs församling.

Poddsändning

LIVSHISTORIA I NYTT LJUS. Suzanne Brøgger.

Med romanerna Crème Fraîche, Ja och Transparence påverkade Suzanne Brøgger en hel generation läsares syn på relationer, frihet, sex och skapande. Nu har hon skrivit samman dem i ett nytt ljus i nya boken Koral. Hon samtalar med Ludvig Lindelöf, präst i Carl Johans församling.

Poddsändning

PROBLEMET MED MÄN. Musse Hasselvall och Ludvig Lindelöf.

Våra bilder och föreställningar förknippade med manlighet påverkar pojkar och mäns livskvalitet och är en viktig bakomliggande faktor när kvinnor förtrycks och utsätts för sexuellt våld och trakasserier. Samtidigt hörs i dag nykonservativa röster, exempelvis Jordan Peterson, tala om att västvärlden behöver en återgång till en mer traditionell manlighet. I detta panelsamtal medverkar Svenska Dagbladets Ivar Arpi, som arbetar på en bok om genusteorins ställning inom universitetsvärlden, författaren Musse Hasselvall och prästen och feministen Ludvig Lindelöf. Samtalet leds av Eric Schüldt, journalist.

Poddsändning

KAMPEN FÖR ATT VARA OK. Åke Edwardson.

Åke Edwardson talar med Pontus Bäckström om sin roman Bungalow, historien om en far som söker sin försvunna dotter. En jakt som för honom till andra sidan jorden och platser han själv varit på 45 år tidigare. Samtal om kampen för att bli nykter och vara pappa och sökandet efter identitet.

Poddsändning

Här nedan finns länkar till samtliga youtubeklipp och poddsändningar pfrån Se människan-scenen på Bokmässan 2019.

Poddcast