Sjömanskyrkan blir aktivitet- & kulturhus i Svenska kyrkans regi

Visionen för Sjömanskyrkans framtid, ett Folkens hus, tar form när Carl Johans pastorat avtalat om ett långsiktigt hyreskontrakt. Huset kommer att fyllas av kyrkan tillsammans med andra aktörer med olika öppna verksamheter.

Ett Folkens hus på Stigbergstorget

Stigbergstorget är en dynamisk och vibrerande plats av Göteborg. På torget rör sig ett flöde av människor, unga och gamla på väg till och från arbete, skola, kultur och nöjen. Mitt i allt detta står Sjömanskyrkan. Tänk om detta hus kunde bli ett nytt folkens hus, ett hus för gemenskap och kultur?

En stor inspiration för Sjömanskyrkans framtid är Folkehuset Absalon i Köpenhamn. Jag var där för några år sedan och slogs av den stora aktiviteten som fanns i huset, lite som frivilligcentralen Oscar fast mer. Allt andades ”Kom hit och hitta på nåt!” säger Anders Leitzinger, kyrkoherde i Carl Johans pastorat.

Mat, kultur och gemenskap

På övre våningen finns en aula med balkong och en scen som lämpar sig bra för olika kulturarrangemang. Foto: Malin LIngnert

Flera aktörer med fokus på öppen och inkluderande verksamheter kommer att dela på huset. Carl Johans pastorat flyttar frivilligcentralen Oscar med sin stora variation av grupper där du kan göra allt från meditera till måla eller dansa. Plats ges också till ungdomar och den teckenspråkiga verksamheten.

Stadsmissionen kommer att driva café och lunchrestaurang med ”räddade råvaror” i entréplanet med den magnifika utsikten över älven.

Den tidigare ägaren Sjömanskyrkan kommer också att finnas kvar i huset.

Vilka hyresgäster det blir på det övre planet är inte klart ännu. Där finns en aula med balkong och en scen, och förhoppningen är att finna en kulturaktör som också har en öppen och inkluderande verksamhet.

Öppnar hösten 2021

Innan lokalerna kan användas fullt ut behöver huset ses om och restaureras. Detta arbete inleds nu av ägaren 4D Bygg. Mer information om fastigheten ges av fastighetsbolaget Sjömansgården.

Efter sommaren väntas dörrarna öppna för nya Sjömanskyrkan!

Abstrakt illustration av lila bubblor.

Nu öppnar vi upp!

Från och med den 6 juni öppnar vi för ordinarie gudstjänster i pastoratet.

Vi hörs på telefon!

Corona-restriktionerna gör det svårare för oss att ses, men vi kan prata på telefon istället.

Webbsända gudstjänster

De livestreamade gudstjänsterna från Carl Johans kyrka gör uppehåll under sommaren från och med 6 juni.

Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström står i en trappa. Ljuset från ett fönster lyser upp från vänster.

Ingen hinner fram

Podcast om kyrka, tro, samhälle, populärkultur och kanske lite politik, med Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström.

Vy från Masthuggskyrkan, första av flera utsiktsplatser längs pilgrimsleden Göta älv.

Pilgrimscentrum i Göteborg

Vi vill väcka din nyfikenhet och inspirera till uppbrott, möten och utmaningar. Vi är en del av Masthuggs församling, välkommen hit!

Pilgrimsvandra - tillsammans eller på egen hand

Pilgrimscentrum vill uppmuntra till vandring, och har därför tagit fram en karta som binder ihop hela området och kyrkorna. Dessutom är vårens program nu klart!

En vigsel mellan två kvinnor i brudklänningar i Masthuggskyrkan. Brudparet står framför prästen.

Vigsel och bröllop

Störst av allt är kärleken!

Konfirmation 2024/2025

Nu är anmälan öppen för dig som är född 2010. Ge dig själv chansen att få tid för livets stora frågor och lära känna nya människor på samma gång.