Soppa i tallrik, macka, samt människor i bakgrunden
Foto: Mikaela Fläderblom

Mat och mötesplatser

Nyhet Publicerad

Varannan torsdag fyller doften av nylagad soppa Kaverös kyrka. Vid kastrullerna står diakonen Carina Lantz och oftast även Anders Haag, som ställer upp ideellt och kokar soppa.

Fler ideella krafter brer smörgåsar, dukar och hjälper sedan till att servera soppan vid borden. Det ansvaret går runt bland dem som brukar komma till sopplunchen och vill vara med och hjälpa till.

Vid borden sitter främst äldre personer, fler kvinnor än män.

– Vi lever ju oftast längre, säger en kvinna. Det blev viktigt för mig att komma hit när min man dog.

Enkelt och trevligt

För vissa är det veckans höjdpunkt, för andra är det lite variation och en paus i bridgespelandet, men alla kommer dit för sällskapet.

– Ja, det är viktigt att komma ut och träffa andra, säger en annan kvinna. Annars är det lätt att tappa sugen.

En av männen vid borden har bott i församlingen länge och brukar vara på andra soppluncher, men det här är första gången i Kaverös. Han tycker det är så härligt att någon annan lagar maten åt honom.

– Jag slipper laga maten själv, och dessutom är det billigt, säger han.

Fler mötesplatser

Att skapa mötesplatser och ge människor som lever ensamma en möjlighet att äta tillsammans med andra är en del av det diakonala arbetet i Carl Johans pastorat.

Carl Johans kyrka: Taizébön med musik och sopplunch efteråt, onsdagarna 2 och 30 oktober, 27 november, start kl. 12.

Högsbo kyrka: Sopplunch varje måndag kl. 12.

Kaverös kyrka: Sopplunch torsdagar jämna veckor kl. 12.30.

Oscar Fredriks församlingshem: Andakt, lunch och program varje tisdag kl.12–14.