Olika begravningsformer

En viktig fråga att ta ställning till är om jordbegravning eller akt med urna. Här finns information om de olika begravningsformerna.

Vid jordbegravning är kistan intakt och sänks ned i en grav. Ett annat sätt att förrätta begravningen är att kistan är med under begravningsgudstjänsten och sedan kremeras samt efter detta gravsättas.

Akt med urna föregås av kremering där urnan sedan kan begravas på den plats som ni har valt. Alternativt kan askan i urnan spridas ut i en minneslund.

Jordbegraving

Den avlidne gravsätts i en egen individuell gravplats där kistan sänks ner i en grav. En gravrättsinnehavare utses, vilket innebär att man har ett skötselansvar för graven. Man kan utforma gravplatsen med en sten, smyckning och plantering.

Urnbegravning

Askan läggs i en urna som gravsätts antingen på en befintlig gravplats eller i en urnlund. Det går också bra att låna en församlingsurna för att sätta ner aska. Även i detta alternativet utses en gravrättsinnehavare som har skötselansvar.

Askgravlund

Plats i askgravlund inenbär att graven är markerad med en sten. Det finns två olika alternativ för att markera graven och ange vem som vilar i den.

Som anhörig kan man inte välja en specifik plats. Varje gravplats rymmer plats för fyra stycken askor. Det är alltså möjligt för t.ex familjemedlemmar att ha gemenska grav. Anhöriga får vara med under asknedsättningen, och om man så önskar går det bra att utforma gravsättningen som en andakt tillsammans med präst.

Det finns inget skötselansvar. Kyrkoförvaltningens personal svarar för all skötsel och plantering i askgravlunden. Man kan inte sätta blommer eller ljus direkt på graven, utan dessa placeras på gemensam angiven plats. Efter att en gravsättning är gjord går det inte att flytta askan till minneslund eller urnlund.

Läs mer längst ner på sidan om bestämmelser och alternativ för askgravlund.

Minneslund

Minneslunden är en gemensam och anonym gravplats där askan gravsätts inom ett avgränsat område. Särskilda smyckningsplatser finns där efterlevande kan smycka med snittblommor och ljus. Kyrkogårdsförvaltningen utför all skötsel och plantering i minneslunden.

Gravsättning i minneslunden sköts av kyrkogårdsförvaltningens personal och anhöriga deltar inte. Namnen på dem som är begravda finns antecknade i en bok som finns i kapellet och kyrkan. Anhöriga meddelas när asknedsättningen har skett.

Spridning av aska

För att sprida askan t.ex. över hav, insjö, natur- eller skogsmark krävs Länsstyrelsens tillstånd. Tillståndet går inte att ordna innan någon har avlidit. När askan ska spridas ordnar de anhöriga själva detta, i regel genom en begravningsbyrå

Alternativ för askgravlund

Kyrkogårdsförvaltningen tillhandahåller den sten som markerar platsen för asknedsättningen samt graverar och monterar den platta som får sättas upp på den gemensamma minnesstenen.

Alternativ 1 - Ivetofta/Gualöv

Dödsboendet betalar 9 550 kr (2023) för markeringssten och namnplatta. Betalning sker mot faktura. Komplettering av namnplatta (bricka) kostar 5.100 kr (2023).

Alternativ 2 - Ivetofta/Gualöv

Dödsboendet betalar 3 400 kr (2023) för markeringssten och namnplatta. Betalning sker mot faktura. Komplettering av namnplatta (bricka) kostar 1 300 kr (2023).

Alternativ - Näsum

Dödsboendet betalar 7 200 kr (2023) för markeringssten och namnplatta. Betalning sker mot faktura. Komplettering av namnplatta (bricka) kostar 5 650 kr (2023).