Se filmserien Framtiden bor hos oss

I fem avsnitt får vi följa livet i Svenska kyrkans församlingar som ligger i områden som präglas av mångfald och mångreligiositet, bland annat här i Botkyrka.

Artikel i Mitt i Botkyrka-Salem om filmserien

Framtiden bor hos oss är namnet på en ny dokumentärserie som visar kyrkans roll i flera utsatta områden, däribland Hallunda. Filmmakaren, tillika Tullingebon, Tobias Olingdahl vill visa upp ett annat narrativ än det som framställs i media.

Framtiden bor hos oss

Nätverket "Framtiden bor hos oss" samlar distrikt och församlingar i Svenska kyrkan i mångreligiösa och mångkulturella stadsdelar. Hos oss tar det nya samhället och den nya kyrkan form.

Se filmerna på Youtube

Alla fem avsnitt går att se kostnadsfritt på Youtube. Nya avsnitt släpps varje fredag med start 29 oktober.

Se filmerna här

Under ett år har filmaren Tobias Olingdahl följt arbetet och livet i olika församlingar som tillhör nätverket Framtiden bor hos oss. En av församlingarna är vi, Botkyrka församling.

Av detta har det blivit en filmserie med fem avsnitt, där vi får möta både anställda och besökare som berättar om sina erfarenheter av flykt, om att våga säga "Hej!", om att lära sig nya språk, om att misslyckas, om sin tro, om att växa upp, om glädje och om sorg. Vi får möta kyrkor i Malmö, Dalaberg i Uddevalla, Bergsjön i Göteborg, Södertälje, Botkyrka, Flemingsberg och Skärholmen i Stockholm.

Premiär fredag 29 oktober

Alla filmer går att se kostnadsfritt på Youtube. Avsnitten släpps varje fredag under fem veckor med start 29 oktober. Följ gärna Framtiden bor hos oss på Facebook, så missar du inget avsnitt.

Trailer för filmserien