Sex barn är samlade runt den lilla, men fullt fungerande träorgeln
Foto: Jenny Samuelsson

Orgelbyggsats ska locka barn att bli kyrkomusiker

Nyhet Publicerad

Det är onsdag eftermiddag i Ljusets kyrka i Hallunda, Botkyrka församling. Ett tiotal barn från verksamheten Ljusets barn är här för att bygga en liten, men fullt fungerande orgel. Botkyrka församling har nämligen lånat en DO-orgel, en byggsats som lär barn och unga hur en orgel fungerar och lockar till orgelspel.

Anton Högberg är musiker i Botkyrka församling. Det är andra gången har bygger en DO-orgel och han berättar att den borde kunna byggas ihop snabbt.

– Förra gången tog det ungefär en timme, men då gjorde vi fel vid ett par tillfällen. Nu borde vi klara det på 40 minuter, säger Anton Högberg.

Och det går fort för barnen att sortera alla orgelpipor och tangenter. Sedan får de turas om att montera alla delar i orgelns ram. Anton visar också hur luften färdas genom orgeln och varför det blir ljud när de trycker ner en tangent.

Det är tydligt att alla barn är intresserade av hur alla delar fungerar och de samarbetar bra för att bygga färdigt orgeln och kunna provspela den.

– Vi har lånat hit DO-orgeln för vi vill locka barn till att börja ta orgellektioner och kanske bli kyrkomusiker i framtiden, säger Anton Högberg.

Pumpas för hand

Snart har byggsatsen förvandlats till en orgel. Till skillnad från en ”riktig” orgel så behöver DO-orgeln ingen ström för att fungera, men å andra sidan måste man pumpa in luften för hand. Det turas några av barnen om att göra, så de andra kan provspela på orgeln.

Anton demonstrerar hur orgeln låter och blir då ombedd att spela Bä, bä, vita lamm. Tonerna är verkligen inte perfekta, men det går att höra vad Anton spelar och barnen ser väldigt nöjda ut.

– Ljudet från orgeln är förskräckligt, men det låter tillräckligt bra för att det ska vara roligt. Konceptet fungerar, säger Anton Högberg.

Innan Ljusets barn slutar för dagen går vi över till kyrksalen, där organist Elisabeth Haag visar kyrkans orgel och hur den skiljer sig från byggsatsen. Sedan får barnen även prova att spela på den.

Ute på turné i församlingen

Botkyrka församling har lånat DO-orgeln av Stockholms stift. Flera barngrupper i församlingen får prova att bygga ihop och spela på orgeln. Det finns även planer på att låna byggsatsen i samband med församlingen familjevecka i sommar.

Vi frågar deltagarna i Ljusets barn om det var roligt att bygga och spela på DO-orgeln och får ett rungande JA som svar. De vill gärna bygga och spela på orgeln vid flera tillfällen. Församlingens förhoppning om att få fler orgelelever ser alltså ut att kunna bli sann.