Kollage med en bild på Tullinge gård, händer som stickar, målarfärg och en brinnande eld

Mötesplats Tullinge gård

Nyhet Publicerad

Träffa nya människor, spela schack, lär dig sticka, måla eller låna en bok och läs framför brasan. Välkommen till Mötesplats Tullinge gård!

Mötesplats Tullinge gård är en öppen verksamhet på tisdagar 9.30–11.30. Verksamheten startade under hösten och går nu in i sin andra termin. Den leds av diakon Åsa Dysholm och kantor Anton Högberg, som båda arbetar i Tullinge kyrka. Vårterminens första träff är tisdag 18 januari. Verksamheten pågår sedan under hela våren.

– Vi bjuder på fika i en trevlig och social miljö. Lär känna nya människor och prova gärna på våra olika aktiviteter, säger Anton Högberg.

Fikat är en bonus

Mötesplats Tullinge gård är, som namnet antyder, snarare en mötesplats än caféverksamhet. Varje gång ställer Åsa och Anton fram brädspel som schack och backgammon. Det finns ett bokbord, garner för dig som vill sticka och även material för akvarellmålning.

Tanken är att verksamheten ska leda till nya möten mellan besökarna. Fikat kan snarare ses som en bonus.

– Kaffet är en viktig del av vårt sociala liv, så det är klart att du som kommer hit får fika. Men vårt mål är att du även ska träffa nya människor och kanske dela kunskaper och kreativitet, säger Åsa Dysholm.

Det finns flera soffgrupper där du kan sitta. Låna gärna en bok, måla, spela spel eller fika med andra som är där.

– Nu under den kalla delen av året har vi dessutom tänt en brasa i öppna spisen, säger Anton Högberg.

Lär dig eller lär ut

Åsa har sett att besökare provar nya saker och uppmuntrar till att lära av varandra.

– Du kanske är duktig på att sticka och kan lära en nybörjare. Eller så kan du få lära dig att måla akvarell av en ny bekantskap, säger Åsa Dysholm.

Start tisdag 18 januari

Mötesplats Tullinge gård har öppet 9.30–11.30 på tisdagar, i Adler Salviuspaviljongen på Tullinge gård. Terminsstart är tisdag 18 januari.

Artikel från Botkyrka församlingsblad #1 2022