Krönika: Vardag med nya möjligheter

Nyhet Publicerad

När jag fick mina första barn, tvillingar, var det kaos. Jag sov inte på nätterna, jag åt ofta stående vid köksbänken med ett barn på axeln och jag var ständigt orolig för att något av barnen alltid skrek.

Men trots allt detta anmälde jag mig till babyrytmik i grannförsamlingen. Det var alltid ett hårt arbete att komma dit, men väl där spred sig ett lugn inom mig. Det fanns fika (jag slapp ordna själv), ledare sjöng sånger som fick barnen lugna och det fanns alltid en famn där barnen kunde få sitta och jag kunde dricka mitt kaffe ifred. När det var lov och verksamheten stängd längtade jag alltid till att den skulle öppna igen.

Kanske känner du igen dig i min erfarenhet. Eller så har du kämpat med något annat i ditt liv, något som skapat kaos. Svenska kyrkan i Botkyrka vill vara en mötesplats där tro, livet och allt däremellan får rymmas. Därför har vi massor av olika samtalsgrupper, körer och mat för dig som söker någon att prata med, få lite struktur i vardagen och få ha det lite roligt!

För det är ofta väldigt roligt att ingå i en gemenskap, att få be och dela med andra och med Gud. Om du aldrig har närmat dig kyrkans verksamhet förut och känner dig osäker så kan jag intyga för dig att så har det varit för oss alla.

I Svenska kyrkan i Botkyrka finns verksamhet för människor i alla åldrar, om inte just där du bor så kanske i granndistriktet. Så jag vill uppmuntra dig att prova – nu är hösten och vardagen här och den ger nya möjligheter. Förhoppningsvis så kan det bli en paus i kaoset och du orkar lite till. Prova!

Beatrice Lönnqvist, kyrkoherde