Foto: Arne Hyckenberg

Eldkonster, scouting och familjeliv

Nyhet Publicerad Ändrad

De älskar scouting, eldshower och självklart varandra. Sara och Marcus Edlund är nyblivna föräldrar, men de lever ändå ungefär som förut.

Allt började på ett scoutläger i Thailand 2002, där Sara och Marcus träffades första gången. 15 år senare har de gift sig, flyttat till villa och nyligen blivit föräldrar. De kombinerar föräldraskapet med ett stort intresse för scouting och eldshower.

Värmen slår emot oss när Sara blåser på sin fackla och ett stort eldklot uppenbarar sig. För familjen Edlund är detta inget konstigt, men å andra sidan är eldshower ett av deras stora intressen. 10 månader gamla Mirjam sitter i pappa Marcus famn och tittar fascinerat på elden. Hon verkar också vara van vid eld.

Marcus och Sara träffades första gången i december 2002, när båda var med på ett scoutläger i Thailand. Där och då pratade de inte så mycket med varandra, men efter lägret fick de kontakt igen via sociala medier.

Under sju år chattade de någon gång om året, men sedan bestämde de sig för att träffas igen. Och bara några dagar blev de blev ett par.

Marcus bodde i Åkersberga och Sara i Södertälje, så de reste mycket för att kunna träffas. Sedan fick Sara jobb i Norrtälje och då var det naturligt för henne att flytta in hos Marcus.

– Vi flyttade ihop redan efter tre månader. Men våra familjer sa inte så mycket om det faktiskt. Mina föräldrar verkade mest nöjda med att jag hade fått jobb och stadgat mig, berättar Sara.

Symboliska datum

Den 10 juli 2012 förlovade de sig, på dagen ett och ett halvt år efter att de blivit ett par. De förlovade sig under en kajaktur och firade genom att dricka champagne ur kåsor och äta jordgubbar. Två år senare var det bröllop i Tveta kyrka, fredag den 13 juni 2014. Just fredag den trettonde var också ett symboliskt datum eftersom deras flyg till scoutlägret i Thailand avgick fredag den 13 december.

Som bröllopsresa valde de att åka på ett annat stort scoutläger. Den här gången i Japan.

– Det var ett jamboree, ett likadant scoutläger som det i Thailand där vi träffades. Det var ett sätt att binda ihop säcken, säger Sara.

Har alltid velat ha barn

Både Sara och Marcus har egentligen alltid velat ha barn. Och när de hade gift sig, åkt på bröllopsresa och köpt hus kände båda att det var dags. När Sara blev gravid var båda lyckliga, men nervösa.

– Det var skräckblandad förtjusning. Hur skulle jag fungera som förälder? Skulle jag klara av det? Jag läste på en del, men insåg snart att alla barn är olika och att det inte finns någon mall som man kan följa, berättar Marcus.

En sak var båda Sara och Marcus bestämda om – de ville inte veta om de skulle få en pojke eller flicka.

– Det skulle absolut vara en överraskning fram till födseln. Och även om vi hade vetat så skulle det inte ha påverkat någonting. Vi hade köpt samma kläder och leksaker och uppfostrat på samma sätt, säger Sara.

Förändrade rutiner

Livet har förändrats sedan Mirjam föddes i januari. Marcus och Sara berättar att de har blivit lite mer låsta, att de inte bestämmer över sina liv själva. Förut var de ofta hemma hos vänner till sent på kvällarna, nu måste familjen åka hem tidigare för att Mirjam ska sova. Men de gör fortfarande samma saker som tidigare, bara inte lika ofta.

– Vi vill inte se barn som ett hinder. Vi kan såklart inte göra allt precis som vi gjorde förut, men livet kan å andra sidan inte alltid vara som förut heller, berättar Sara.

I somras åkte Mirjam på sitt alla första scoutläger, tillsammans med sina föräldrar. Och det gick bra, även om Marcus och Sara fick tänka på vad de tog med sig och ändra en del rutiner till att passa Mirjam.

Magiskt första möte med eld

Marcus intresse för eldshower väcktes när han var 13-14 år och såg en person uppträda med eld-poi på ett scoutläger. Marcus berättar hur han i det ögonblicket blev lockad att själv testa.

– Första gången jag provade eld-poi var det magiskt. Ljudet och värmen från elden var helt fantastisk, särskilt i mörkret, säger han.

När Sara och Marcus blev ett par fick Sara testa eld-poi och sedan även jonglering och eldblåsning. I början tyckte hon att det var lite läskigt, men ändå roligt och en stor adrenalinkick. I dag är hon inte rädd längre, men tänker alltid mycket på säkerheten i det hon gör.

Sedan snart sex år är de en del av gycklar- och eldshowsgruppen Brightside. De uppträder ganska ofta med eldshower och gyckleri. Och det har de fortsatt göra även sedan Mirjam föddes. De vågar fortfarande göra samma konster med eld. Det enda som egentligen har förändrats är att Sara och Marcus inte längre kan uppträda samtidigt, om de inte har någon barnvakt.

– Jag tror inte att vi har blivit mer rädda sedan vi fick barn, vi gör fortfarande samma saker. Men man är ändå lite mer vardagsrädd och får hela tiden hålla koll så att Mirjam till exempel inte ramlar ur soffan när hon är där och kryper, säger Sara.

Lite vuxnare nu

Föräldraskapet är en ny fas i deras liv och både Sara och Marcus känner sig lite äldre och mer vuxna. Sara menar att människor i hennes närhet tittar annorlunda på henne sedan hon fick barn. Tidigare såg många henne som en ungdom, trots att hon fyllt 30 år, men nu ser de henne som en vuxen. Som förälder måste man ta ansvar på ett annat sätt, men enligt Marcus har det inte inneburit en stor förändring.

– Jag har nog växt upp lite, men annars tycker jag att jag är samma människa som förut. Jag har nog inte förändrats riktigt lika mycket som Sara, säger han.

Artikeln publicerades i Botkyrka församlingsblad #5 2017