Foto: Johannes Frendsen

Till dig som är gäst vid en begravningsgudstjänst

Nyhet Publicerad

Att få möjlighet att tillsammans ta avsked av en anhörig betyder mycket för många. Du är välkommen till kyrkan. Just nu ber dig vara extra uppmärksam på hur vi minimerar risken för smittspridning, med anledning av coronaviruset.

Begravningsgudstjänsten är ett tillfälle då många sluter upp för att visa sina hedersbetygelser inför den som är död, söka stöd i varandra och  uttrycka sin egen sorg och saknad. Att få möjlighet att tillsammans ta avsked betyder mycket för många. Så med dessa korta ord om arbetssättet i våra kyrkor hälsar vi dig varmt välkommen till Bollebygds kyrka och till Töllsjö kyrka.

I vanliga fall brukar präster, vaktmästare och musiker vara väldigt närvarande i kyrkorummet genom att stå i kyrkporten och hälsa, ta i hand och hjälpa till med praktiska saker med mera. Ibland kramar vi om någon, tar hand om blompapper och näsdukar. Det gör vi gärna och det betyder mycket för oss. Men det är även viktigt att kunna hålla oss så friska som möjligt och därför görs nu följande ändringar i vårt arbetssätt:

• vi talar bara med en person i taget

• vi håller avstånd på minst en meter

• vi skakar inte hand och kramas inte

• sitt lite luftigt i bänkraderna

• vid avskedet står prästen en liten bit ifrån människorna som kommer fram

• det är vanligt att prästen bjuds in till minnesstunden efter begravningen, men för närvarande behöver vi tacka nej, vilket vi förstås tycker är tråkigt, men nödvändigt.

Allmänna riktlinjer kyrkor och församlingshem:

• Vid sjukdomssymptom ber vi dig vänligen att avstå från besök.

• Har du nyligen varit utomlands ber vi dig vänta ett par veckor.

• Använd tvål, handsprit och pappershanddukar.

Om någon behöver avstå från att delta i begravningsgudstjänsten på grund av sjukdomssymptom så går det bra att någon av gästerna videofilmar eller använder någon form av webbsändning, bara det inte stör den pågående begravningsgudstjänsten.