Stig Sörlin, diakoniassistent i Svenska kyrkan Boden.

"Vi har oerhörda utmaningar"

Nyhet Publicerad Ändrad

Under september-november har du möjlighet att delta i föredrag och efterföljande samtalstillfällen under rubriken ”Tro, miljö och klimat”. Initiativtagare till denna föredragsserie som hålls i Luleå, Boden och Gammelstad i ett samarbete mellan Svenska kyrkan i Luleå och Svenska kyrkan i Boden är Stig Sörlin, idag diakoniassistent i Svenska kyrkan i Boden men tidigare miljökonsult och gruppchef på Vattenfall.

- Miljöfrågor har alltid engagerat mig, säger Stig Sörlin. Jag fick tidigt lära mig av min mormor och morfar som var småbönder att vi måste värna naturen och vad den ger. Har vi inte den tanken med oss är vi ute på farligt vatten. De tankarna och den omsorgen var också vägledande för mig när jag valde utbildningsväg.

Efter studier i mikrobiologi och biologi vid Umeå universitet under sent 80-tal och tidigt 90-tal så talade han och studiekamraterna om hur miljön kommer påverkas i framtiden.
- Vi talade redan då, för över 30 år sedan, om det som håller på att hända klimatet nu, tyvärr lyssnade bara vi insatta, fortsätter Stig Sörlin.

Efter 26 år som miljökonsult, ofta med stora komplicerade tillståndsprojekt både när det gäller gruvor, vägar och järnvägar och därav ca 15 yrkesår som chef och ledare började Stig Sörlin att studera till diakon på halvfart i Lund hösten 2021. Under våren 2022 fick han en tjänst i Luleå domkyrkoförsamling och idag är han anställd som diakoniassistent i Svenska kyrkan i Boden.
- Vi i kyrkan måste också arbeta med frågorna och göra vad vi kan för att upprätta och förvalta Guds skapelse, förklarar Stig Sörlin.

- Vi har oerhörda utmaningar på miljöområdet. Det är svårt att peka ut något som är mest akut. Om jag skulle få rangordna så är såklart utmaningarna på klimatområdet väldigt prioriterade, kan vi inte få bukt med temperaturökningen på jorden så står världen inför stora och förödande konsekvenser. Förutsättningarna för mänskligt liv på planeten kommer att påverkas negativt. Låglänta kuststräckor blir översvämmade, floran och faunan kommer inte att hinna anpassa sig. Skördar kommer att slå fel, öken breder ut sig och här uppe kommer somrarna och vintrarna att ”flyta ihop”. Vi kommer att se alltmer olika typer av extremväder osv.

Vad som också är väldigt kritiskt just nu är utdöendet av arter anser Stig Sörlin:
- Den biologiska mångfalden håller på att utarmas i väldigt snabb takt. Biologisk mångfald kan beskrivas som variationen mellan och inom arter, alla arter på jorden. Förlusten av denna mångfald äventyrar ekosystemets förmåga att rena vatten och luft, pollinera grödor, skapa stabila populationer av organismer som bryter ner organiskt material och därmed gör jorden bördig. Utan fungerande ekosystem så kollapsar vår försörjning av mat och vår ekonomi. De saker jag nämnt här är nog de två som jag just nu ser som viktigast. De utmaningarna påverkar förutsättningarna för mänskligt liv och är såklart en väldigt viktig del av Guds skapelse.

- Jag hoppas att denna föredragsserie med miljö- och klimatkunniga föreläsare från Svenska kyrkan, Länsstyrelsen och Naturskyddsföreningen kan få fler att engagera sig.

En liten sjö bland svenska sommarfjäll.

Tro, klimat och miljö

Välkommen till en samtalsserie med utmanande och inspirerande föredrag och samtal om kristen tro, förvaltarskap, miljö och klimat.