Foto: Lina Svart

Bjursås-Auschwitz på två hjul

Präst Lennart Pettersson och hans son har nu kommit hem efter resan med cykel till från Bjursås till Auschwitz.

Nu blir det långa predikningar

sa Lennart Pettersson när han togs emot hemma i Prästgården av familj, vänner, kollegor och kyrkoråd den 17/6.

Söndag kl 11 i alla tider har kyrkklockorna ringt in till gudstjänst just den tiden. Men den 30 maj 2021 fick kyrkklockorna istället markera starten av prästen Lennart Pettersson och sonen Kalles 130 mil långa cykelfärd till Auschwitz. Med sig på första etappen till Hedemora följde även fyra ungdomar ur ungdomsgruppen Arvid, Jasper, Alicia och Klara. Solen sken från en klarblå himmel. Prästen Joy Kroneberg välsignade resan och flera församlingsbor hade slutit upp för att önska lycka till på färden.
”Varje tramptag blir ett tramptag mot rasism och för rättvisa” sa Lennart när han rullade iväg utför backen mot Västanberg. Nästa sommar är planen att resan blir av igen, men då med buss och tillsammans med ungdomsgruppen.

Under det gångna läsåret har en grupp ungdomar 15-18 år träffats i Bjursås församling i syfte att lära sig mer om förintelsen men även om förtyck som sker i vår närhet och vad som händer när demokratiska värden riskerar att brytas ned. Gruppen skulle ha rest till Auschwitz sommaren 2021 men pga. reserestriktionerna är resan uppskjuten till nästa år.

Istället planerar prästen Lennart Pettersson att i juni 2021 cykla de cirka 130 milen mellan Bjursås och Auschwitz. Syftet är att belysa frågor kring rasism och rättvisa och att samtidigt göra en insamling för att möjliggöra gruppens resa nästa sommar.

Vill du stödja gruppen med en summa per kilometer? Pengarna går oavkortat till ungdomsresan sommaren 2022. Du kan betala direkt via Swish, Bankgiro (märk betalningen med ”resan” eller kontakta församlingsexpeditionen så kan du få ett inbetalningskort efter genomförd resa.
Alla företag får sina namn publicerade i våra informationskanaler.

Cyklingen planeras att ske de två första veckorna i juni. Du kan följa resan på församlingens hemsida/facebook/Instagram

Summa per kilometer

•  5 öre ca 65 kr
  • 10 öre 130 kr
  • 50 öre 650 kr
  • 1 kr ca 1300 kr
  • Valfritt belopp

Jag räknade med tio personer- nu är vi närmare 50! Det visar på hur frågor om rasism, rättvisa, och solidaritet är hyperaktuella frågor. Genom att uppleva sprickorna i vår historia tror jag att vi tillsammans kan skapa en hel framtid. Var med och bidra även du!

Lennart Pettersson, Präst i Bjursås församling