Foto: Magnus Aronsson

Kyrkokörerna

Börje och Bälinge kyrkokörer

Börje kyrkokör

Kyrkokören i Börje övar varje måndagkväll mellan 19:00-21:00 i församlingshemmet, som ligger precis vid Börje kyrka. Repertoaren är blandad, allt ifrån klassiskt till modernt. Leonard Cohens "Halleluja" står på repertoaren liksom Py Bäckman och Mikael Wiehe. Gemenskapen förstärks vid pausen med kaffe och gott hembakt bröd. Vi sjunger på gudstjänster, julkonserter mm. Vi brukar även åka iväg på en spännande resa varje år. Danmark, Gotland och Dalarna är några av vår körs resmål. Det kan vara bra med lite notvana men är absolut inget krav. Alla, gammal som ung är hjärtligt välkomna. Hälsningar körledare

Bälinge kyrkokör

För över 70 år sedan grundades Bälinge kyrkokör. I dag består den fyrstämmiga blandade kören av 30 sångare som inte bara sjunger vid församlingens gudstjänster utan också i många andra sammanhang. Kören lockar också utsocknes. Åtskilliga av körsångarna bor inne i Uppsala eller ute på landsbygden.

Repertoaren är rik, med såväl kyrkliga verk som profana. Kören har under senare år har satt upp en rad olika nutida mässor, som den Nicaraguanska Bondemässan, Träd in i dansen  och I välsignan och fröjd.

Utöver det har kören framträtt vid konserter i samarbete med flera andra körer och då sjungit ur Händels Messias, Förklädd gud och Faurés Requiem.

Vill du vara med och sjunga? Hör av dig då till körledare Ivar Murelius tel:018-355639,mobil:070-6283096 och epost:ivar.murelius@svenskakyrkan.se.