Kyrkogårdar

Kyrkogården - en plats för den sista vilan och en plats för oss som är kvar. Kanske inbjuder miljön till en lugn promenad eller en stunds avkoppling för stilla tankar.

I Arjeplog Arvidsjaurs pastorat finns 6 kyrkogårdar alla med sin egna unika karaktär. Arjeplogs kyrkogård, Arvidsjaurs kyrkogård, Glommersträsks kyrkogård, Moskosels kyrkogård, Slagnäs kyrkogård och Södra Bergnäs kyrkogård.

Arjeplogs kyrkogård

På Arjeplogs kyrkogård finns ett par gravar som får en särskild uppmärksamhet. Gravarna utgör en viloplats för flyktingar som dog under det andra världskriget. I den ena graven vilar kvarlevorna efter två polska flyktingar och i den andra graven vilar en rysk flykting.

Arvidsjaurs kyrkogård

På 1890-talet blev kyrkogården runt Arvidsjaurs nuvarande kyrka fullbelagd och 1896 upprättades det en plan för en ny kyrkogård som uppfördes i början av 1900-talet. Kyrkogården har utvidgats i flera omgångar.

Glommersträsks kyrkogård

I början av 1916 beslutade kyrkostämman att en begravningsplats skulle uppföras i Glommersträsk. Begravningsplatsen invigdes den 2 oktober 1922 av Luleå stifts biskop Olof Bergqvist.

Moskosels kyrkogård

I samband med att Moskosel fick egen kyrka anlades också en kyrkogård bredvid kyrkan. Den invigdes den 24 februari 1964 av kyrkoherden Victor Svedberg. Den 9 september 2019 invigdes en askgravlund på Moskosels kyrkogård av kyrkoherde Ivar Sundström.

Slagnäs kyrkogård

Bland tallar och blåbärsris bredvid kyrkan ligger Slagnäs kyrkogård.

Södra Bergnäs kyrkogård

Information kommer.