Ratt till ventilation.
Foto: Magnus Aronson

Michael Tuvesson om IA trossamfund

IA Trossamfund är ett gemensamt branschanpassat system för att rapportera avvikelser i arbetsmiljön. – Varför inte fler använder sig av IA är för mig en gåta. Det har revolutionerat arbetsmiljöarbetet.

Man i täckjacka framför hus av tegel.
Foto: Maria Stålhammar

MICHAEL TUVESSON, arbetsmiljösamordnare, Svenska kyrkan i Malmö:
När infördes IA trossamfund hos er?
– IA-systemet introducerades hos oss någon gång 2018/ 2019 av min företrädare. Som före detta facklig sektionsordförande och regionalt skyddsombud insåg jag snabbt det geniala i IA-systemet och värdet i att arbeta med detta. I samband med byte av tjänst till arbetsmiljösamordnare på HR-avdelningen var det självklart att IA-systemet skulle finnas kvar och ha en central plats i arbetet med arbetsmiljön.

Vad vill du säga till arbetsgivare som är lite tveksamma till ett digitalt system?
– Det finns bara fördelar med IA-systemet. Förutom att det är logiskt uppbyggt och lättarbetat har organisationen allt samlat på en och samma plats.

Dokumentation som tidigare inte gick att finna finns nu lättåtkomligt för dem som behöver uppgifterna. Automatiska påminnelser via mail gör att uppföljningar och slutförande av ärenden inte glöms bort lika lätt som tidigare.

– Att det dessutom är gratis är nästan för bra för att vara sant. Varför inte fler använder sig av IA är för mig en gåta.

Text: Lotta Person

Denna intervju har tidigare publicerats i den tryckta versionen av Ducatus, nr 4/2021.

Annat som kan intressera!

ett par glasögon ligger framför en datorskärm. Genom ena glaset kan man läsa ordet Akka.

Akka medarbetarundersökning

Akka är en webbaserad medarbetarundersökning med frågor om arbetsmiljö och arbetsklimat. Den erbjuds alla arbetsgivare inom Svenska kyrkan en gång per år.

Arbetsmiljökonferens 22-23 maj 2024

Tema: Arbetsmiljö i förändring! Årets evenemang för er som ansvarar för dagens och morgondagens arbetsmiljö inom Svenska kyrkan.

detaljbild av pajdiagram från Alnas hemsida

Alna – ett stöd vid skadligt bruk (missbruk)

Medlemmar i Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tillgång till gratis rådgivning och stöd från Alna vid skadligt bruk, liksom till rabatter på utredning, behandling, utbildning med mera.

Ducatus på webben - möt en medlem

Reportage där medlemmar i arbetsgivarorganisationen delar med sig av utmaningar, lösningar och framgångsfaktorer är mycket uppskattade bland läsare av medlemstidningen Ducatus.

Ducatus på webben kompletterar den tryckta medlemstidningen Ducatus. Den både återpublicerar tryckt material och producerar eget, exklusivt för webben.

Ducatus i tryckt version utkommer med fyra nummer per år. Den ingår i medlemsavgiften till Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Läs mer och skaffa egen prenumeration!