Begravningsplats fotograferad med drönare. Gräset är slitet på sina ställen.

Arbetsvolymmätning

Arbetsgivarorganisation erbjuder hjälp av mätningskonsulter för att, exempelvis, volymberäkna anställdas arbetsuppgifter.

Arbetsvolymmätning är ett verktyg för att bedöma arbetskraftsbehovet för exempelvis gravsättning, grönytearbete och lokalstädning. Arbetet utförs av mätkonsulter utsedda av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

En arbetsvolymmätning kan göras för exempelvis

• hela pastorat
  • enstaka kyrkogårdar
  • enstaka byggnader.

Respektive mätning utförs på uppdrag av församling eller pastorat.  Resultatet av en mätning blir ett bra redskap bland annat

• för särredovisning av kostnader
  • för likvärdig bedömning av standarden mellan arbetsplatser
  • vid organisationsförändringar.

Hur går en mätning till?

Första uppmätningen görs genom att de olika ytorna på kyrkogården eller lokalen inventeras. Inventeringen kan göras på plats med mäthjul och/eller med hjälp av ritningar och digitala kartor.

Samtal med personal och arbetsledning är också en viktig del. Vid mätningar är ibland en  representant för aktuellt fackförbund med.

Vad kostar en mätning?

Uppdragsanställs mätningskonsulten av beställaren är timpriset 607 kronor. Sociala avgifter tillkommer. Sker uppdraget på konsultbasis är timpriset 950 kronor exkl. moms.

Hur redovisas resultatet av mätningen?

Resultatet redovisas både skriftligt och vid en gemensam genomgång.

Hur beställs mätning?

Beställ mätning med hjälp av formulär för beställning av arbetsvolymmätning

Vill du veta mer?

Kontaktperson för mätningskonsulterna/för frågor om arbetsvolymmätning generellt: fredrik.mollerfors@skao.se, tfn 076-148 27 06.

Alla mätuppdrag sparas

Det kan vara bra att känna till att alla utförda mätuppdrag sparas i ett arkiv hos arbetsgivarorganisationen. Kontakta Fredrik Möllerfors om ni behöver komma åt ett äldre mätuppdrag.

Arbetsgivarorganisationens mätkonsulter

Tfn 070-672 01 41

Porträtt av Cecilia Hidén

Tfn 073-761 81 53

Samordnare av mätningsverksamheten

Porträtt av Christer Pettersson

Tfn 076-315 36 20

Porträtt av Fredrik Göransson

Jessica Magnusson

kvinna med mörk blus och mörkt axellångt hår
Foto: David Elg

Tfn 073-392 87 80

Porträtt av Kalle Hansson

Tfn 070-655 81 24

Porträtt av Mats Ahlqvist

Tfn 070-223 73 75

Porträtt av Reino Raitala

Möt mätningskonsult Bengt Danielsson som berättar hur arbetet går till

Person gräver urngrav. i förgrunden en skottkärra med jord.

Arbetsvolymmätning ger bra underlag för beslut

Arbetsvolymmätning är en lite undanskymd och samtidigt regelbundet efterfrågad tjänst bland Svenska kyrkans arbetsgivare. tjänsten ger beställaren ett användbart beslutsunderlag inför framtiden.