Kyndelsmässodagen

Kyndelsmässodagen, som också kallas Jungfru Marie kyrkogångsdag, handlar om vad som hände när Jesus bars fram i templet av Josef och Maria på hans fyrtionde levnadsdag.

När Symeon möter Josef och Maria tar han Jesus i famnen och prisar Gud, Han säger att nu när han har sett ljuset kan han dö i frid.

Ordet kyndel, som betyder ljus, hör ihop med en gammal tradition att fira ljusfest den här dagen.

I kyrkan firar vi ofta gudstjänster med ljustema på Kyndelsmässodagen. Ibland välsignar vi de ljus som skall användas i kyrkan under året.

Det är den andra februari som har namnet Kyndelsmässodagen i den svenska almanackan. Det är fyrtio dagar efter att vi firat Jesus födelsedag på juldagen den 25 december.

Idag kommer gudstjänsten från Amnehärads kyrka. Predikar gör K-G Arvidsson och kantor är Lars Kullnes. Dagens kollekt är en swishkollekt som går till Skara stifts kyrkosångsförbund.