Collage med bilder från Sociala medier som visar exempel på engagemang runt om i församlingarna.

Stort engagemang och kreativitet runt om i landet

Just nu pågår Act Svenska kyrkans fasteaktion Under samma himmel. Kreativiteten flödar runt om i landet för att hitta nya sätt att bidra till insamlingen.

Coronapandemin har drabbat världen med full kraft, inte minst genom de effekter som uppstått när samhällen stängts ner för att hålla smittan borta. Aldrig har så många människor i världen varit i behov av humanitär nödhjälp. Årets fasteaktion fokuserar på den extrema fattigdom som coronapandemin lämnar efter sig.

Runt om i landet pågår just nu ett fantastiskt engagemang och uppfinningsrikedom för att samla in pengar och berätta om Act Svenska kyrkans arbete. Rådande restriktioner har försvårat de insamlingsaktiviteter som många församlingar brukar anordna i form av till exempel konserter, loppisar, auktioner och soppluncher. Vi ser istället många digitala alternativ som konserter via Facebook, livesända gudstjänster, tipspromenader via mobilen, digitala insamlingar och olika fasteutmaningar med gåvouppmaningar. Det bakas även bullar, stickas vantar, vinterbadas och slås paltrekord.

Fasteauktion på Tradera

Det nya samarbetet med Tradera möjliggör för församlingar att sälja saker till förmån för Act Svenska kyrkan. Denna möjlighet är något som tagits emot mycket positivt runt om i landet. Svenska kyrkan i Örebro auktionerar bland annat ut en privatkonsert, individuell sånglektion och en exklusiv visning av Olaus Petri kyrktorn. Martin Modéus, biskop i Linköpings stift säljer en tavla med ett av sina fotografier och Västerås stifts biskop Mikael Mogren säljer en antik spegel från 1800-talet. Johan Dalman, biskop i Strängnäs stift kontrar med att sälja sin blazer i mörkgrön sammet.

Insamlingen för Act Svenska kyrkans fasteaktion pågår fram till och med palmsöndagen den 28 mars. Läs mer om kampanjen och hur du kan vara med och bidra här.

Under #actsvenskakyrkan och #fasteaktionen går det att följa engagemanget runt om i landet.