Människor är samlade en som räcker upp din en arm i luften är i fokus.
Foto: Simon Chambers ACT Alliance

Klimatambassadörer sökes!

I höst kommer Act Svenska kyrkan och Uppsala stift att leda ett projekt som samlar 30 av Svenska kyrkans klimatambassadörer. Projektet finansieras av Svenska kyrkans färdplan för klimatet och är tänkt att skapa en plattform för klimatengagerade samt ta fram en strategi för hur vi kan accelerera Svenska kyrkans interna klimatomställning och stärka Act Svenska kyrkans arbete för internationell klimaträttvisa. Anmäl ditt intresse senast den 29 juni.

Den globala klimatkrisen blir allvarligare för varje år som går. Alla krafter behövs för att vända den utvecklingen. Svenska kyrkan har i egenskap av Sveriges största idéburna organisation med 5,6 miljoner medlemmar ett stort ansvar att gå före i omställningen. En process som har påbörjats genom Svenska kyrkans färdplan för klimatet. Vi har stora resurser i form av anställda, volontärer och förtroendevalda. Genom den världsvida kyrkan har vi även ovärderliga kontakter med systerkyrkor och partnerorganisationer. Vi har dessutom höga förtroendesiffror och unika perspektiv i egenskap av kyrka vilket ger oss en stark och viktig röst i samhällsdebatten. Dessa styrkor behöver vi som kyrka bli bättre på att förvalta, särskilt när det gäller akuta frågor som klimatet.

Jag som skriver heter Hanna Soldal och arbetar som opinionsbildningsansvarig på Act Svenska kyrkan. Med mig har jag Claes Hedström, som är miljö- och klimatsamordnare på Uppsala stift. Just nu är vi i planeringsfasen av ett projekt som är en del av Svenska kyrkans färdplan för klimatet, en mobilisering av klimatambassadörer under hösten 2023.

Vi kommer att välja ut en grupp på ca 30 personer som på olika sätt kan vara nyckelpersoner för Svenska kyrkans klimatarbete, så kallade klimatambassadörer. Dessa kommer få möjligheten att mötas på tre digitala kvällsträffar: 23/8, 13/9 och 15/11 (18:30-20:30), samt ett dygn på Sigtunastiftelsen 27–28 oktober. Tillsammans får vi tänka kring hur vi som kyrka kan vara en modigare röst i klimatdebatten, skynda på omställningen på församlingsnivå och agera för global klimaträttvisa.

Träffarna kommer att vara tillfällen att bygga nätverk, inspireras av varandra, planera inför olika engagemangsmöjligheter i höst som Skapelsetid, Week of action och klimattoppmötet COP28. Även inför tidigare klimattoppmöten har klimatambassadörer mobiliserats. Detta projekt kan ses som en fortsättning och en utveckling av dessa satsningar. Denna gång kommer det finnas mer utrymme att tänka långsiktigt. Förhoppningen är att vi gemensamt arbetar fram en hållbar strategi för ett fortsatt starkt klimatengagemang inom Svenska kyrkan.

Vi ser ett behov av att få med oss så väl personer som har goda erfarenheter av omställning på församlingsnivå som de som är engagerade i Act Svenska kyrkans globala arbete för klimaträttvisa. Vi söker också personer som kan tänka kring hur vi som kyrka kan mobilisera goda krafter nationellt. Framför allt tror och hoppas vi att klimatambassadörernas engagemang kan skapa ringar på vattnet och leda till att fler vill vara med och göra skillnad.

Känner du att du skulle vilja vara en av de nyckelpersoner som kan få Svenska kyrkans färdplan för klimatet att accelerera ytterligare och Svenska kyrkan att bli en ännu modigare röst i klimatdebatten? Vill du bli en av Svenska kyrkans klimatambassadörer?

Sista ansökningsdag har varit

Sprid gärna informationen vidare till personer som du tror skulle vara intresserade. Vi eftersträvar en så blandad grupp som möjligt avseende ålder, kön, geografisk hemvist och erfarenheter. Projektet bekostar vistelsen på Sigtunastiftelsen för alla deltagare.