Foto: Karin Carlsson

Bjud in en följeslagare till din församling

Varje år reser följeslagare från hela världen till Palestina och Israel för att agera internationell observatör. Maria Lundberg har precis kommit hem efter tre månader i Jerusalem. Nu kan du boka henne för att komma och föreläsa om sin upplevelse.

Varje år reser följeslagare från hela världen till Palestina och Israel för att agera internationell observatör och genom sin närvaro bidra till att vidga handlingsutrymmet samt ge stöd åt människor att verka för fred. Det är genom det Ekumeniska följeslagarprogrammet som människor reser till konfliktdrabbade områden för att bidra till att dämpa våldet och främja respekten för folkrätten. Närvaron är ett uttryck för praktisk solidaritet för utsatta grupper – såväl palestinier som israeler.

Act Svenska kyrkan är en av organisationerna bakom den svenska delen av Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel, som samordnas av Sveriges Kristna Råd. Maria Lundberg har nyligen kommit tillbaka efter tre månader som följeslagare i Jerusalem. Hon är diakon och har under många år arbetat på Kyrkokansliet i Uppsala.

Som följeslagare kommer man nära människor, och man respekteras och uppskattas ofta för sin blotta närvaro. Människor vet att vi ser och rapporterar när deras rättigheter överträds. Det ger viss trygghet och bromsar också ibland våld och trakasserier. Uppdraget ger en möjlighet att på ett djupare plan se och förstå hur systematiserat särbehandlingen av människor är beroende på om man är palestinier eller israel. Jag trodde att jag hade viss kunskap innan, men den har definitivt fördjupats, nästan på ett brutalt sätt.

Maria Lundberg

Vill du att Maria ska komma till din församling/ditt pastorat för att berätta om sin upplevelse så kontakta henne på mejladress: marilund54@outlook.com. Vid andra frågor om föreläsningar kontakta Givarservice.

Vill du veta med om följeslagarprogrammet och kanske själv bli följeslagare? Nu rekryteras nya följeslagare för utresa under 2024. Sista ansökningsdag är 20 augusti. Läs mer om följeslagarprogrammet.

Fem glada kvinnor.

Givarservice svarar på frågor

Har du frågor eller synpunkter på Act Svenska kyrkan? I alla frågor är du varmt välkommen att kontakta Givarservice så hjälper vi dig.

Två män står och tittar på får.

Följeslagarprogrammet i Israel och Palestina

Följeslagare från hela världen reser till Palestina och Israel för att genom sin skyddande närvaro bidra till att vidga handlingsutrymmet och ge hopp och stöd åt människor att verka för fred och försoning.