Augusta Victoria-sjukhuset och Act Svenska kyrkan har samarbetat i många år.
Foto: Ain Media

Bombningar och utebliven cancervård

Nyhet Publicerad

Lokaler som bombas, cancerpatienter som blir utan vård. Undernärda barn som inte kan nås av nödhjälpen. Familjer och släktingar som dör i bombanfall. Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar om en akut humanitär situation i främst Gaza och svåra förutsättningar för anställda.

Undernäringen bland barn i norra Gaza har ökat dramatiskt, vilket har lyfts av FN och flera internationella organisationer. Trots att Israel beviljat tillträde för fler humanitära leveranserna till Gaza efter omvärldens kritik, bedöms insatserna fortfarande vara mycket otillräckliga.

-  Våra partnerorganisationer vädjar till oss och till det internationella samfundet att göra allt vi kan för ett permanent eldupphör. Dödandet måste få ett slut och människorna i Gaza måste få det stöd dom så akut behöver, säger Act Svenska kyrkans programsamordnare Malin Andrén, som nyligen besökte regionen.

Fara för eget liv

Palestinska och israeliska partner till Act Svenska kyrkan har ända sedan senhösten 2023 larmat om en akut humanitär situation med enorm brist på livsmedel, rent vatten, mediciner och sjukvård i Gaza. Samtidigt är det svårt och har tidvis även varit omöjligt att nå fram med nödhjälp på grund av begränsat tillträde till främst norra Gaza och mycket svåra strider. Med fara för eget liv har våra partner ändå i viss utsträckning lyckats distribuera det allra mest nödvändiga till människor på flykt i Gaza. Matpaket och mjölk har delats ut, liksom vatten, hygienkits och dadlar.

Act Svenska kyrkans långsiktiga utvecklingsarbete i Israel och Palestina har pågått i många decennier med fokus att bidra till ett samhälle där israeler och palestinier, kristna, judar och muslimer kan leva sida vid sida i fred. På plats samarbetar vi med både palestinska och israeliska organisationer, i Gaza, på Västbanken inklusive östra Jerusalem och i Israel. Samtliga organisationer har påverkats påtagligt av det anfallskrig som följde efter Hamas terrorattack mot Israel den 7 oktober och flera har tvingats skifta fokus på sitt arbete till mer humanitära insatser. En av våra partnerorganisationer i Jerusalem, Rossing Center for Education and Dialogue, har exempelvis delat ut matpaket till utsatta palestinska familjer i östra Jerusalem. Familjer som blev indirekta offer för kriget i Gaza när rörelserestriktioner och våld hindrade dem från att ta sig till sina arbeten.

Lokaler bombades

Flera av Act Svenska kyrkans partnerorganisationer har också för egen del drabbats hårt av det pågående kriget. Under påskhelgen totalförstördes exempelvis Dar al Kalimauniversitetets konst- och kulturcenter i Gaza, som Act Svenska kyrkan samarbetar med i ett flyganfall. Tidigare under kriget dödades en av de verksamma konstnärerna i ett bombanfall. Så också tre av hennes barn. Några av många tiotusentals civila dödsoffer i kriget så här långt. En annan av våra partnerorganisationer, Department for Service to Palestinian Refugees, driver en av få hälsokliniker som fortfarande fungerar i södra Gaza. Även den har skadats av israeliska attacker, men har kunnat repareras och tar emot omkring 500 patienter om dagen. Organisationen har förlorat flera medarbetare och många medarbetare har också förlorat familjemedlemmar under kriget. På Augusta Victoria-sjukhuset i östra Jerusalem, en mångårig partner till Act Svenska kyrkan, väntar personalen alltjämt på 582 palestinska cancerpatienter som sedan den 7 oktober förgäves väntat på tillstånd av israeliska myndigheter att lämna Gaza för att få vård på sjukhuset. Palestinska patienter som behandlats på sjukhuset har å sin sida hotats med deportering till Gaza, trots pågående strider där.

-Vi har nyligen lyft den här situationen i samband med ett möte med utrikesminister Tobias Billström för att förmedla att Sverige bör bidra till att cancerpatienterna från Gaza får tillstånd att komma till sjukhuset för vård samt att deportering stoppas. Israels agerande strider mot humanitära principer och gällande rätt, säger Johanna Wassholm, om är policyrådgivare för Mellanöstern på Act Svenska kyrkan.

Budskapet vid mötet till den svenska regeringen var också att FN:s säkerhetsrådsresolution måste genomföras: vapenvila, frigivning av gisslan och humanitärt tillträde.

Din gåva gör skillnad

Ditt stöd behövs! Swisha till 900 1223, märk gåvan AKUT eller använd gåvoformuläret nedan. Din gåva används där den behövs mest. Stort tack för att du gör skillnad!