Foto: Molly Cunvik

Roslagens östra pastorat

Närvaro - Förkunnelse - Omtanke

Kyrkligt magasin nr 1 2024

Tyvärr blev det fel i tryckeriet, så i tidningen ni fått i brevlådan finns sidor från ett äldre nummer av Kyrkligt magasin. Du kan läsa numret med de rätta sidorna digitalt om du klickar på länken nedan.

Kyrkligt magasin nr 1 2024

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Påsk i din kyrka

Här hittar du information om påskens gudstjänster, digitala andakter och konserter. Du har också möjlighet att få påskens budskap berättat på flera sätt.

Ett axplock från Roslagens östra pastorat

Vi uppdaterar hemsidan för fullt, så för tillfället kan det finnas uppgifter som inte är aktuella. Längst ner på varje webbsida ser du när sidan senast uppdaterades, så på så sätt ser du om informationen är aktuell. Tack för ditt tålamod.

Musikmässor 2024

Musikmässorna under 2023 blev uppskattade och det blir repris i år! Alla tio församlingar, men med tio nya musikteman. Näst ut är Riala församling med "Lasse Berghagen" 7/4 kl 16.00 i Riala kyrka.

Vänförsamlingar

Läs mer om Roslagens östra pastorats vänförsamlingar och vad ett sådant arbete innebär.

Gudstjänster och öppna kyrkor

Här finner du veckans andakter, gudstjänster och konserter i Roslagens östra pastorat. Här ser du även vilka tider kyrkorna är öppna. Sidan uppdateras varje fredag.

Andakter med musik

Titta på våra inspelade andakter med musik från våra kyrkor i Roslagens östra pastorat. Psalmer och vackra melodier blandas med andakter och reflektioner i årstidens färger.

En flaggstång med finska flaggan mot en blå och molnig himmel.

Suomenkieliseen seurakuntatoimintaan

Tervetuloa Ruotsin kirkon suomenkielisille sivuille.

Pilgrim Roslagen

Uppdaterad - Är du intresserad av att pilgrimsvandra? Eller söker du en möjlighet till vila och återhämtning, så som en retreat? Pilgrim Roslagen anordnar vandringar och retreater - både i egen regi och i samverkan med andra. Alla är välkomna att delta!

Vuxenverksamheter

Här hittar du Roslagens östra pastorats olika dag- och kvällsträffar, så som sopplunch, skapargrupper, bibelsamtal och café m.m.

Några barn leker med dockorna i julkrubban.

Barn & ungdom

Här hittar du våra olika verksamheter för barn och ungdomar.

Vi söker anhöriga till gravar

Är du är släkting eller bekant till någon som är begravd på någon av Roslagens östra pastorats kyrkogårdar, men osäker på om det är någon som är registrerad som gravrättsinnehavare? Listor på de gravar som saknar innehavare finns uppsatta på anslagstavlan vid respektive kyrka.
Kontakta oss för att registrera innehavare eller dubbelkolla om det redan är gjort.
För mer information och kontaktuppgifter, se kyrkogårdsförvaltningen. (klickbar länk)

Samtal och stöd

Samtalsgrupp för sörjande

I Norrtälje-Malsta församling finns en samtalsgrupp för sörjande. Att förlora en nära anhörig kan röra upp många känslor; sorg och saknad men också frustration och många frågor väcks. Att leva vidare i tomheten efter en nära anhörigs bortgång kan vara outhärdligt svårt. Hur ska man hitta tillbaka till livet igen? Hur ska man orka leva vidare?

Samtal & själavård

Vill du ha stöd och samtala om livet? Svenska kyrkans Samtal & Själavård vill ge stöd och förmedla hopp när livet känns svårt och komplicerat. Välkommen att kontakta oss - ingen fråga är för liten eller stor.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Vad är vad i Svenska kyrkan?

Undrar du över skillnaden mellan gudstjänst och mässa? Är du nyfiken på vad en prost eller diakon arbetar med? Nedan finner du länkar till förklaringar av de olika begreppen du stöter på inom Svenska kyrkan.

En kyrka full av besökare.

Olika former av gudstjänster

En gudstjänst är alltid offentlig och du som vill delta är välkommen, precis som den du är. Gudstjänsterna utformas på olika sätt och har olika namn.

Skottkärra fylld med höstlöv framför vit kyrka.

Präst, diakon och andra yrken och titlar i kyrkan

Präst, prost, diakon, kyrkomusiker eller komminister. Läs om vilka uppgifter personerna med de olika titlarna i kyrkan har.

Presentationsfilm

Roslagens östra pastorat erbjuder många olika verksamheter! Välkommen att titta på vår presentationsfilm.