Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Romaklosters pastorat

Välkommen till Romaklosters pastorat som omfattas av församlingarna Dalhem, Vänge, Östergarn, Roma, Björke, Akebäck, Follingbo, Barlingbo, Endre och Hejdeby

Romaklosters pastorsexpedition

Visbyvägen 33 B plan 2 (samma hus som Bibliotek och Apotek)

Våra telefontider är tis -tor 10-12

Tel.nr 0498-500 31

VI BER FÖR UKRAINA OCH SVENSKBYBORNA

Behöver du någon att prata med, finns vi präster och diakon här för dig. Nattetid finns Jourhavande präst tillgänglig på telefon 112.

Livets Gud
Se vår oro. Vi ber för människorna i Ukraina. För alla som har makt att stoppa krig och förstörelse. För det Europa som är vårt hem. Du som alltid varit tillflykt i oro, nöd och krig, förbarma dig över din värld – också denna dag. Amen /Ärkebiskop Antje Jackelén

Barnverksamhet 0-6 år

Välkommen till Musiklekis -en möjlighet för dej som är hemma med små barn att komma och sjunga, leka, fika och umgås.

Barnverksamhet 6-13 år

Vi äter mellanmål, leker, pysslar, läser olika berättelser ur bibeln och avslutar med enkel andakt med ljuständning

Två personer sitter i en ring med några andra ryggen mot kameran.

Tankar inför helgen

"Mitt i natten, i en av de mest symboliskt mättade gudstjänsterna på kyrkoåret, får dopkandidaterna uppleva hur deras liv hör ihop med bibelns berättelser." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

100 kyrkornas ö

Upptäck Gotlands kyrkor med Visby stifts app. Finns där appar finns. Laddas ner gratis.

Kyrkjakten – ett sätt att upptäcka Gotlands kyrkor

En guideboken på drygt 170 sidor till 37 av Gotlands kyrkor.

Mamma håller bebis under ett dop.

Dop

Dopet är en glädje och fest som bekräftar att vi alla ingår i ett större sammanhang och gemenskap – en församling och en världsvid kyrka som Gud har omsorg om.

Konfirmation

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Medlem - så här skyddas dina personuppgifter