Foto: Jonas Simu

Övertorneå församling

Kyrkoherden om arbetet efter branden av Hietaniemi kyrka

Det har snart gått ett halvår sedan Hietaniemi kyrka brann ner och processen efter branden har varit i gång i stort sett sedan dess.

Någon sitter och antecknar i ett block.

Alpha i Svanstein

Under våren kommer vi köra en Alphakurs i Svanstein, Alpha är en grundkurs i kristen tro, som bygger på en måltid, ett föredrag och öppna samtal.

Hietaniemi kyrka, branden och arbetet vidare

Kyrkan och klockstapeln brann ner natten den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka var en kyrka i socknens södra delar. Den intilliggande Kyrkstugan används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hietaniemi.

Samtal intill Hietaniemi kyrka.

En viktig dag fylld av känslor

I samband med att Sannings- och försonings kommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset hade sitt slutsymposium den 15 november, träffade biskop Åsa Nyström och kyrkoherde Heli Pruikkonen kulturminister Parisa Liljestrand på platsen där Hietaniemi kyrka tidigare stod.

Orgelmusik på Youtube

Från den 6 till den 9 november spelade organisten Riccardo Gnudi in orgelmusik från 1600- och 1700-talen i Övertorneå kyrka.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet

Aktuellt från Svenska kyrkan

Prenumerera via RSS

Rabatterade biljetter till MR-dagarna

Publicerad:

Nu släpps biljetterna till Mänskliga Rättighetsdagarna (MR-dagarna) med upp till 25 % rabatt! Den 14-15 november 2024 äger arrangemanget rum i Sara kulturhus, Skellefteå. Svenska kyrkan en av huvudarrangörerna.

Skogsutredningen: Samtal om hyggesfritt skogsbruk

Publicerad:

Den 9 april genomförde Svenska kyrkans skogsutredning ännu ett rundabordssamtal, denna gång med fokus på erfarenheter av så kallat hyggesfritt skogsbruk. Här kan du ta del av samtalet.

Ärkebiskop Martin: På påskdagen tänder vi ljusen och omfamnar mysteriet

Publicerad:

Ärkebiskop Martin Modéus skriver i DN Kultur om påskens mysterium.

Vappusima

Publicerad:

Pääsiäisen jälkeen mennään kohti kevättä. Siman resepti tulee Torshällasta - ole hyvä!

Lusikkaleivät pääsiäiseksi

Publicerad:

Resepti on Pirjo Lyytiseltä, joka oli 1990-luvulla pappina ruotsinsuomalaisessa työssä Nyköpingissä. Pirjon perheessä Siilinjärvellä tehtiin lusikkaleivät ainoastaan pääsiäiseksi, lusikkaleivän muotohan muistuttaa pääsiäismunaa. Ja lusikkaleipien väliin heillä laitettiin aina keltaista appelsiinimarmeladia.