Logotyp.
Foto: Lunds stift

Kyrkdagar 2024 - Kallad till kärlek

Välkommen till Lunds stifts Kyrkdagar 2024: Kallad till kärlek. I två hela dagar, 10—11 september skapar vi en kreativ mötesplats för att ge inspiration, fortbildning, dialog, fördjupning, och känslan av fest och gemenskap. Dagarna är öppna för församlingsbor, ideella, förtroendevalda och anställda i Svenska kyrkan.

Kom! Du är också kallad till kärlek!

Hur många gånger har vi ställt in möten? Coronapandemin tvingade oss att ställa in flera både större och mindre samlingar som vi planerat för medarbetare, förtroendevalda och andra engagerade i vår kyrka. Vi behöver mötas och samtala om vad det är att vara en kristen. I mitt herdabrev, ”Kallad till kärlek”, trycker jag på att livet som kristen inte handlar så mycket om vad vi inte ska göra. Snarare handlar det om vad vi ska göra: Älska varandra. På olika sätt säger Jesus i evangelierna att vi är kallade till kärlek. Vi är kallade till gemenskap med Gud, som är kärlek. Och vi är kallade till ett liv i kärlek i Kristi efterföljd.

Men vad är då kärlek? Hur älskar vi och måste jag älska alla?

Om detta och mycket annat vill jag samtala, lyssna och lära under två dagar i Lund. Jag vänder mig till er alla: Du som arbetar i kyrkan i Lunds stift eller är ideell, förtroendevald eller kyrkobesökare. Du som är engagerad på andra ställen i vårt land – eller i ett annat land. Du är välkommen! Kom och samtala om - och upplev - Guds kärlek!

Johan Tyrberg
Biskop i Lunds stift

Kyrkdagarna 2024: Kallad till kärlek

Kollage av personporträtt.

Program 10 september

10 september startar tvådagarskonferensen "Kallad till kärlek" på Sparbanken Skåne Arena i Lund. SVT-journalisten Anna Lindman guidar dig genom intressanta samtal och föredrag med kända namn som Margot Wallström, biskop Johan, abbedissa moder Christa, Nicolas Lunabba och Melinda Jacobs med flera. På kvällen blir det fest och musik.

Kollage av personporträtt.

Program 11 september

Dag två av "Kallad till kärlek" bjuder på ett stort antal seminarier runt om i centrala Lund. Bland föredragshållarna finns namn som Elisabeth Gerle, Emil Jensen, Kent Wisti, Royne Mercurio (skaparen av Herre Gud & Co), Sofia Camnerin med flera.

Anmälan är stängd

Sista anmälningsdag för Kallad till kärlek var 31 maj 2024. Dagarna är fullbokade.

”Kallad till kärlek” kostar 600 kronor.
I priset ingår förmiddags- och eftermiddagsfika samt lunch båda dagarna.

Vill du endast vara med en dag betalar du 300 kronor. Fika och lunch ingår i priset.

Det är även möjligt att anmäla sig endast till kvällen den 10 september. Det kostar 150 kronor.

Martin Nordin och Victoria Nordström står för maten

All mat under ”Kallad till kärlek” är komponerad och lagad av matkreatörerna Martin Nordin och Victoria Nordström. Tillsammans med Pelle Bergström har de skrivit kokboken Kålkokbok.

Maten är vegansk, gluten- och laktosfri. Den innehåller inga nötter eller mandel.

Frukostfika 10 september

Tunnbrödsrulle med pumpakräm och rostad rökig morot, gräslök och ruccola.

Lunch 10 september

Rostad svamp och vitkål, hirs, grönkål, koriander, syrad kål och en kimchimajonnäs toppad med furikake. Serveras med surdegsbröd. Allt är glutenfritt förutom brödet. Går att få glutenfritt bröd. Ange vid anmälan.

Fika 10 september

Rödbetsmums med frosting och lingonkokos

Frukostfika 11 september

Tunnbrödsrulle med vegansk skagen

Lunch 11 september

Falafelkex med tabbouleh på persilja, dill, grönkål, paprika, hirs och en rödbetshummus, picklad syrad majrova och frö-dukkah.

Fika 11 september

Kärleksmums

Allergisk?

Ladda ner ingredienslistan (pdf).

Ett miljödiplomerat event

”Kallad till kärlek” är miljödiplomerat enligt Svenska kyrkans standard. Standarden stödjer ett systematiskt miljöarbete och kan anpassas efter olika events särskilda förutsättningar. Det unika med Svenska kyrkans miljödiplomering är att den bygger på en teologisk grund och rymmer ekologiska, sociala, ekonomiska och andliga perspektiv. Allt för en hållbar utveckling.

Miljödiplomeringen av ”Kallad till kärlek” innebär bland annat att

• eventet är engångsfritt, vilket till exempel innebär att programmet enbart finns digitalt och lunch serveras på inhyrd servis
  • all fika och lunch som serveras under dagarna är klimatsmart och säsongsanpassad
  • endast kranvatten serveras
  • kaffe och te är ekologiskt och Fairtrade-märkt.

Du som besökare kan också dra ditt miljö-strå till eventet. Välj tåg eller buss eller samåkning till eventet.

Läs hela diplomeringsdokumentationen här (pdf)

Läs mer om Svenska kyrkans miljödiplomering på nationell nivås webbsidor.

Obäddad säng.

Hotell

Behöver du boende under Kyrkdagarna? Lunds stiftskansli har förbokat ett antal hotellrum till rabatterat pris på olika hotell i Lund under tiden 10—11 september 2024. Du bokar själv direkt med hotellet.