Vedby kyrka och kyrkstuga

Vedby nuvarande kyrka är från 1860-talet, men den är byggd på samma plats som den tidigare medeltidskyrkan.

Just nu är Vedby kyrka tillfälligt stängd.

Som en del i vårt hållbarhetsarbete byter vi värmesystem i kyrkan. Det innebär att kyrkan kommer att vara stängd under hela 2024.

Sedan öppnar vi upp inför vintern med ett miljövänligare och mer ekonomiskt värmesystem.

Från den äldre kyrkan är bevarat ett triumfkrucifix i ek från medeltiden, som numera förvaras på Historiska museet i Lund. Samtidigt som kyrkobygget pågick utvidgades kyrkogården, vilken var färdig på hösten 1867. Kyrkan fick sin orgel samma år som invigningen. Den transporterades från Malmö till Stehag och därifrån med häst och vagn till Vedby. Altartavlan är skänkt av ägaren till Pappersbruket. Kyrkan fick många gåvor av församlingens syförening, bl a mässkrud, ljusstakar, lampetter och kollekthåvar.

Högsta antal tillåtna gäster i kyrkan är 370 personer.

Kyrkstugan

I kyrkstugan bedrivs barnverksamhet.

Vedby kyrka ligger vid Söndraby i utkanten av Klippan.

Besöksadress:

Oderljungavägen
264 37 Klippan

GPS-koordinatorer:

X: 56.14227
Y: 13.18883

Ansvarig värdinna i Vedby

Gudrun Eriksson

Svenska kyrkan, Klippans pastorat

Församlingshemsvärd

Mer om Gudrun Eriksson

Kontakta Gudrun om du har frågor kring församlingshemmet eller vill hyra lokal.