Foto: Camilla Almquist

Begravningsverksamhet

Välkommen till Huskvarna pastorats kyrkogårdsförvaltning. Vi ansvarar för begravningsverksamheten för alla som bor i Huskvarna och Hakarp, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan. Vi sköter även de tre kyrkogårdarna i Huskvarna, Hakarp och Bråneryd.

Garpa skans kapell i vårljus

Aktuellt hos kyrkogårdsförvaltningen

Här hittar du information om vad som händer eller är på gång inom kyrkogårdsförvaltningen i Huskvarna pastorat.

Närbild på manshänder som håller i en mobiltelefon

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Vi hjälper dig när du har frågor som rör våra kyrkogårdar; gravskötsel, olika gravskick med mera.

Våra kyrkogårdar

Läs mer om pastoratets tre kyrkogårdar som finns i Huskvarna, Bråneryd och Hakarp.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Gravskötsel, service och tjänster

Är du gravrättsinnehavare är du också ansvarig för gravens skötsel. Du kan välja att ta hand om skötseln själv eller teckna avtal med oss. Här kan du läsa mer om vad som gäller och vilka tjänster Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder.

Gravar och gravsättning

Står du inför valet att välja gravplats? Det finns flera olika alternativ för gravsättning att välja på. Den avlidne kan kremeras eller jordbegravas.

Gravrättsinnehavare

Vad är en gravrättsinnehavare och vilket ansvar har man? Här kan du läsa mer.

Dödsfall och begravning

Mötet med döden är en svår och omtumlande upplevelse. Som anhörig kan du få hjälp med planering inför en begravning.

Vanliga frågor kring begravning

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som kyrkogårdsförvaltningen får i samband med ett dödsfall.

Gravrättsinnehavare sökes

Kyrkogårdsförvaltningen söker gravrättsinnehavare till gravplatser på kyrkogårdarna i Huskvarna, Bråneryd och Hakarp.

Kapell

I Huskvarna pastorat finns tre kapell som används vid begravningsceremonier.

Vanliga frågor

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Kyrkogårdsarbetare stagar upp gravsten

Lagar och etiska regler

Allt arbete som sker på våra kyrkogårdar och kring begravningar ska omfattas av respekt, värdighet och omtanke. Verksamheten styrs av lagar, förordningar och etiska regler.

Sök gravsatta/gravplatser

Letar du efter en särskild gravplats? Det finns flera tjänster som kan vara till hjälp. Du är också alltid välkommen att kontakta kyrkogårdsförvaltningen om du har några frågor.

Begravningsavgift

Vad innebär begravningsavgiften och vad ingår i kostnaden? Här hittar du all information.

Grön kvist i motljus

Begravningsombud

Begravningsombudet granskar att Svenska kyrkan sköter begravningsverksamheten och att begravningsavgiften används på rätt sätt. Ombuden bevakar också rättigheterna för dem som inte tillhör Svenska kyrkan.