Närbild på blommande påskliljor i solsken.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Svenska kyrkan Helsingborg

”Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de." Markus 10:14

Ansökan till stiftelser 2024

Under perioden 15/4-31/5 kan du ansöka om stiftelsemedel i Helsingborgs pastorat. Du ansöker med blankett som du kan skriva ut här på webbsidan. Vid frågor är foajén på Södergatan 39 samt stiftelsetelefonen öppen från 15 april.

Regnbågsmässa och café

Elinebergskyrkan den 24 april kl. 18-20. Välkommen till mässa och HBTQ+ café. Vi börjar kvällen med en regnbågsmässa och öppnar sedan vårt café för prat och snack till klockan 20.

Pilgrim Helsingborg

Vi vandrar långsamt och går mest i tystnad. Vi delar tankar på vägen om vi vill. Vi presterar inte, utan vilar i det som är. Öppet för nya och igenkommande pilgrimer. Vi uppmärksammar omgivningen och det som rör sig i oss. Enkelheten och tystnaden för oss närmare Gud och oss själva.

Boka dop

Här kan du se alla lediga doptider i Svenska kyrkan Helsingborgs kyrkor och preliminärboka en tid när det passar dig. Första möjliga bokningsbara tid ligger alltid tre veckor framåt i tiden.

Kalender

I vår kalender hittar du den senaste informationen kring våra gudstjänster och verksamheter. Vi kan behöva ändra en verksamhet snabbt så håll utkik i kalendern.

Lediga tjänster

Här hittar du aktuella lediga tjänster hos Svenska kyrkan Helsingborg. Finns det ingen ledig tjänst som passar dig kan du alltid lämna in en generell intresseanmälan hos oss.

Nyhetsbrev

Vill du regelbundet få information från Svenska kyrkan Helsingborg? Då kan du prenumerera på något av de digitala nyhetsbreven. Här kan du också se tidigare månadsbrev.

En barnhand håller en glaskula som föreställer en jordglob.

Bön för fred

I dessa förtvivlans veckor går hela tiden våra tankar till andra människor. Med ärkebiskop Martin Modéus, ber vi för fred: Gud, vi ber för dem som sörjer sina döda i Israel och Palestina och som lever i oro för dem som saknas. Gud, när både nuet och framtiden kan ses slagna i spillror, ber vi om glimtar av hopp mitt i det omöjliga. Gud, i världens orostid ber vi om fred. Amen.

En ung man och en äldre kvinna ler och spelar piano tillsammans

Ideellt arbete

Församlingen är en gemenskap där vi alla utgör varsin bit av en helhet. Välkommen att ta kontakt om du vill bidra med din tid och kunskap till den som behöver det. Det finns många olika sätt man kan bidra, tillsammans matchar vi person med uppdrag.

Ett gammaldags fönster med blyinfattade rutor. Solen faller in genom fönstret och rutorna bildar ett möster i pastellfärger på fönsterkarmen.

Så styrs Svenska kyrkan Helsingborg

Svenska kyrkan styrs av förtroendevalda som väljs vart fjärde år i kyrkovalet. Här får du en överblick över denna organisation. Du hittar också protokoll från kyrkofullmäktige, kyrkorådet och församlingsråden här.

Personuppgifter i Svenska kyrkan Helsingborg

Din personliga integritet är viktig för oss och vi behandlar personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Vill du veta vilka personppgifter som finns om dig kontakta vårt dataskyddsombud.