Dop för barn

Wow – en helt ny, liten människa!

Varenda unge är unik och fantastisk och det är naturligt att vilja ge barnet det bästa i livet. Ett sätt att uttrycka det är att låta döpa sitt barn.

I Hagakyrkan erbjuds enskilt dop om du önskar så. Men det går också bra att döpa sitt barn i gudstjänsten på söndagar kl 11.

Boka dop

Hitta lediga tider i en kyrka i Göteborgs domkyrkopastorat!

Klicka här

Lokal för dopkalas

Om du vill bjuda på kaffe och kalas i samband med dopet är du välkommen att låna någon av våra lokaler i församlingshemmet, tvärs över gatan.

Det finns en större och en mindre lokal med tillgång till kök. Det är helt gratis för dig som bor inom Göteborgs domkyrkopastorat

I Stora salen finns plats för 70 gäster.

I Café Beda finns plats för 35 gäster.

Det finns ett fullt utrustat kök med porslin för upp till 100 gäster. Dock endast 80 mattallrikar. Köket ligger i anslutning till Café Beda. Om tillgång till kök önskas vid hyra av Stora salen måste man även hyra Café Beda. För bilder, se längre ner.

Hiss och tillgänglighetsanpassad toalett finns. I Stora salen finns högtalaranläggning och möjlighet att använda projektor om man bokar i förväg.

Dopdräkt

Det finns inget krav på särskild dopdräkt, men det finns möjlighet att låna t ex dopklänning för barn av församlingen.

Kika in i Hagakyrkan

Längre ner på sidan kan du kika in i Hagakyrkan och läsa mer om den.

Vanliga frågor

Vad undrar du över? Du är alltid välkommen att höra av dig direkt till någon av våra präster eller mejla till haga.forsamling@svenskakyrkan.se

Längre ner på sidan hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får om dop.

Kika in i Hagakyrkan

Om Hagakyrkan

Här kan du läsa mer om kyrkan och även ta en digital rundtur.

Lokaler för dopkalas

Haga församlingshem, Haga Östergata 30

FAQ om dop

Kostar det något att döpas?

Nej, det gör det inte, varken i ens egen församling eller om man väljer att döpa någon annanstans.

Vad är en fadder, och hur många faddrar får man ha?

En fadder brukar också kallas för gudmor eller gudfar. Den som döps kan få en eller flera faddrar. Det finns inget måste och ingen begränsning. Döps man som barn kan en fadder vara en extra vuxen att lita till.

Det finns bara en regel för att kunna bli fadder: Du måste själv vara döpt i en kristen kyrka.

Vad för musik kan man välja till dopet?

Vanligtvis ingår tre psalmer samt orgelmusik i början och på slutet. Prata med prästen om dina önskemål om psalmer och sånger vid dopet. Våra anställda vet vad som fungerar bäst i Hagakyrkan.

Om du har tillgång till Spotify kan du lyssna på ett urval - KLICKA HÄR.

Behöver man ha dopklänning?

Nej. Men vi har dopklänning att låna ut.

Vad innebär medlemskapet i Svenska kyrkan?

Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan. Det innebär att du stöttar den fantastiska verksamhet som görs inte bara i Haga, utan i alla församlingar runtom i landet.

Hur vet jag om jag bor inom Göteborgs domkyrkopastorat?

Följande församlingar ingår i Göteborgs domkyrkopastorat: Göteborgs domkyrkoförsamling, Annedals församling, Tyska församlingen, Haga församling, Johannebergs församling och Vasa församling. KLICKA HÄR om du vill ta reda på vilken församling du tillhör.