Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.
Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Medlemskap – mer än du tror

Du har säkert någon gång i ditt liv träffat på Svenska kyrkan. Kanske vid en av livets stora händelser, som dop, konfirmation, bröllop eller begravning.

Eller i din vardag, som när vi nattvandrar, hälsar på din gamla mormor eller bjuder på kaffe när ditt fotbollslag vinner på hemmaplan.

Du är välkommen till kyrkan oavsett om du är medlem eller ej. Men som medlem hjälper du Svenska kyrkan att jobba för

Vi gör det tolv månader om året, både i Sverige och världen.

Dopet är grunden för medlemskap

Medlem blir du genom att döpa dig – om du inte sedan tidigare är döpt i en kristen kyrka. Om du redan är döpt kan du kontakta församlingen och be att få bli medlem.

Alla är välkomna till kyrkan – men ibland behövs ett medlemskap

Du är alltid välkommen till kyrkan, oavsett om du är medlem eller ej. Men det finns några regler för när du behöver, eller inte behöver ett medlemskap.

Kyrkoval och begravning – du behöver vara medlem

Medlemskapet är en förutsättning för att

• du ska ha rösträtt i kyrkovalet
  • du ska kunna vara valbar i kyrkovalet
  • din framtida begravningsgudstjänst ska kunna ske enligt Svenska kyrkans ordning.

Bröllop – en av er behöver vara medlem

Minst en person i ett par som ska gifta sig behöver vara medlem.

Dop, konfirmation och verksamheter – du behöver inte vara medlem

Du behöver inte vara medlem för att

• döpa ditt barn
  • påbörja konfirmationsundervisning. Inför själva konfirmationen kan konfirmander döpas, om de inte är döpta sedan tidigare.
  • delta i gudstjänster och andra verksamheter.

Kyrkan behöver dig

Är du redan medlem? Tack för att du är med.

Om inte – tycker du att kyrkan står för något gott? Då är du välkommen som medlem, för att ta del av allt det som kyrkan erbjuder och för att stötta kyrkan i dess uppdrag.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

I kyrkan sysslar vi med både tro och handling

Den kristna tron är utmanande, för Jesus uppmanade oss att bry oss om varandra och stötta dem som har det svårt.

Vill du veta mer om kyrkan – kanske för att delta i gudstjänster, hitta din egen tro, engagera dig eller för att få stöd och hjälp?

En man sitter i bilen med händerna knäppta på ratten.

Sök din tro

I Svenska kyrkan finns plats för dig som är nyfiken på kristen tro. För dig som vill göra andliga upptäckter och undrar över livet som kristen.

En kvinnlig diakon pratar med ungdomar utomhus en sommardag.

Vårt arbete

Jesus visade hur han vill att vi lever och hur vi ska vara mot varandra och skapelsen. Det är utgångspunkten för Svenska kyrkans arbete idag.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

Vi är mer än vad du tror